lindastina
Jag har fått en rabatt med sommarstugan, det är sjätte året nu. Tyvärr har jag inte lyckats så bra och rabatten har blivit mer och mer invaderad av bl a kvickrot och maskrosor. Nu i vår ser den ut som en extra skräpig gräsmatta. Inte kul.
Därför har jag nu planerat att ta om det hela från början: ta upp de växter som jag vill spara och sätta tillfälligt i kruka och sedan gräva bort ALL jord, lägga markduk och fylla på med ny jord.
Sedan tänkte jag försöka "städa" växterna jag sparat så gott som möjligt från kvickrot och annat skräp i rötterna och sätta dem tillbaka.
Hur djupt ska markduken ligga?
Har ni något tips, något jag bör tänka på i sammanhanget?
Jag är så tacksam för råd!! thanks.gif
Bee
Jag tycker det låter som att du tänkt på allt smile.gif - jag har gjort exakt så med en rabatt. Jag grävde ca 40 cm och bredde ut markduken, förutom på insidan, 5-10 cm på utsidan.
En sak jag märkte var att köpejord på påse, inkl kogödsel, inte gav tillräcklig "substans". Så jag har nu blandat i lite lera som grävdes upp ur en annan rabatt. Nu känns jorden mer "riktig".
Fenja
Vill du inte gräva så djupt så kan du ju alltid göra rabatten lite upphöjd. Du tjänar en hel del värme på det på våren och luckrar du ytan ofta så håller den fukten bra och du slipper allt ogräs wink.gif.
Mvh
Fenja
Karrolina
Hej!

Kan också vara bra att lägga ett lager grus som dränering i botten ca 10 cm. Fast det beror ju på var du har för jord. Jag har lera då måste man göra så.

/Karrolina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon