AstaC
Vi har en bit i trädgården som vätter mot grannen och som ser lite tom ut. Vi har tänkt att vi skulle plantera några buskar där för att få lite insynsskydd och för att få något som ser lite bättre ut. Idag impulsköpte jag en Kameliaschersmin, tycker väldigt mycket om sådana. Så en buska är redan bestämd. Vi har pratat om att ha några olika sorter som blommar. På ena sidan står det en Forsytia så det blir lite en förlängning av den. Några förslag på två buskar som kan passa ihop med en Schersmin? Gärna rikligt blommande och relativt snabbväxande.
Aqvakul
Två av mina favoriter:
* Den småblommiga och lite sirligare schersminen var. Mont Blanc
* Kolkwitzia amalbilis
AstaC
Ja flera schersminsorter ihop kan ju vara fint!

Det är lite kul det här när man börjar med trädgård, då börjar det plötsligt dyka upp latinska namn överallt smile.gif Något man aldrig funderat på förut. Den där andra (Paradisbuske om mina sökningar gav mig rätt blomma) är den fin efter att den blommat också?
josohl
Jag har i kanten mot ena grannen doftschersmin, smultronschersmin, norrlandsschersmin och paradisbuske. Paradisbusken är inte fantastiskt vacker när den inte blommar, men har fin höstfärg. Den växer dock snabbt och blomningen är helt otrolig och uppväger definitivt att den inte är supersnygg annars, dessutom blommar den ganska länge!
Smultronschersminen är också kul, ganska risig och ful om man skall vara ärlig, men doftar verkligen smultron när den blommar! Blommar också lite tidigare än de andra, och det är ju kul att sprida blomningen lite.
Ezereht
på våran allmänning har dom planterat shersmin ihop med sånt buskträd som får rosa små blommor, lite efter shersminen, och ett buskigt plommonträd/buske.
Mollis
Jag har några smultronschersmin i min slänt mot grannen, intill har jag också trädgårdsprakttry, den tycker jag blommar fint med ganska stora blommor i milda rosa färger. Min Paradisbuske är ljuvlig men jag har den på ett annat ställe, den blir ju som ett mindre träd.
Krolliljan
Kanske en rödbladig smällspirea och smultronschersmin?
AstaC
Tack för alla tips! Det blev en doftschersmin. Plus en ros som kanske ställs lite åt sidan. Louise Odier. Vi får väl se hur det blir.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon