Fanny-Lo
05-05-2008, 20:58
Jag har en rabatt framför min altan som jag i sommar ska göra om.
Jag skulle vilja ha något som blir ganska högt (för att täcka upp utrymmet under altanen) och buskigt. Eftersom det rasar mycket snö i den rabatten vintertid kan jag inte sätta vanliga buskar, i år hade vi ca 2 meter snö liggandes där...
Rabatten är inte så bred/djup, ca 60-70 cm bara, och kanske 3 meter lång. Soligt västerläge. Jag har sparat en rosenslide som jag tycker om, men skulle gärna kombinera med något annat.
Tips?
NinaVästerplana
05-05-2008, 21:04
Stormhattar av olika slag växer ju upp o kan i god jord bli över metern hög men har du barn i stoppa i munnen-åldern ska du kanske satsa på riddarsporrar istället. De blir ännu högre o tätare o växer upp relativt snabbt på våren.
mvh ninah
ingrids
05-05-2008, 21:11
Kanske en jättetåtel eller tuvtåtel - höga gräs som finns i lite olika sorter och klarar zon 5 galant. Upp till två meter höga plymer och bildar med tiden stora tuvor. (Jag är lite gräsfixerad just nu är jag rädd

)
Fanny-Lo
05-05-2008, 21:12
Stoppa-i-munnen-barn finns, så då är nog riddarsporrar att föredra. Men jag har lite dålig koll på hur de ser ut... Blommorna vet jag ju, men blir de buskiga nertill? Det där med buskigheten är viktigt!
ingrids
05-05-2008, 21:25
Om de trivs kan i alla fall vissa sorter bli jättestora, höga, täta ruggar. Såg en helt magnifik riddarsporre ö i en gräsmatta en gång och den var över manshög, massiv och säkert 2 meter tvärs över ...
Fanny-Lo
05-05-2008, 21:31
Det låter bra! Visst finns både ettåriga och perenna riddarsporrar? Någon som har tips på någon speciell? Gärna en vit eller blå.
Eva B zon 5
07-05-2008, 06:22
Om du vill ha buskiga plantor som täcker nertill men ändå få höjd på blommorna så är Ligularia en utmärkt växt. Finns i många olika sorter, både gula och orange-gula. Är väldigt tåliga och sköter sig praktiskt taget själva men trivs dom kan det bli rejäla ruggar. Inga problem om det rasa snö på dom på vintern, dom kommer snällt upp på våren igen. Dessutom så får de flesta vackra fröställningar, och dom passar utmärkt i zon 5.
Gör en goggle sökning så får du se.
Lycka till
Eva B zon 5
Trebladspiran, gillenia trifoliata är en av dom vackraste buskperenner jag vet. Skulle säkert passa bra till riddarsporrarna. Kanske med en rudbeckia och sen lite småplantor runt fötterna på dessa. Gärna då nåt som blommar tidigare än det här som alla är ganska mitt i sommare/sensommarblommande.
/Åsa
CITAT (Gåsis @ 07-05-2008, 17:48)

Trebladspiran, gillenia trifoliata är en av dom vackraste buskperenner jag vet. Skulle säkert passa bra till riddarsporrarna. Kanske med en rudbeckia och sen lite småplantor runt fötterna på dessa. Gärna då nåt som blommar tidigare än det här som alla är ganska mitt i sommare/sensommarblommande.
/Åsa

Oj så vacker! Den ser verkligen ut att trivas, vad vill den ha för läge och jord?
Helen i Piteå Zon 5
07-05-2008, 17:17
Fanny-Lo
08-05-2008, 20:48
Tusen tack Helen, nu fick jag lite mer att fundera på
Pimpinellen gillar jag verkligen! Ser att du bor i samma zon som jag så då borde de ju funka hos mig också.
Helen i Piteå Zon 5
09-05-2008, 09:29
Du kan titta i mina album ifall du vill, du kanske får fler idéer, tror jag har bilder på några olika sorters Pimpineller
http://www.odla.nu/album/showalbum.php?aid...&uuid=helenhttp://www.odla.nu/forums/index.php?automo...m=1707&st=0
Jag tänkte också föreslar Gillenia,en underbar växt.Den klara snöras från taket.Riddarsporrar är också giftiga alså inget att stoppa i munnen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.