Full version: lifta?
aanderss
hur gör man för att lifta? de pratar om att lifta på p4 nu i karlavagnen.

har ni liftat något?
Ralf
Jag har liftat i min ungdom och även tagit upp liftare.. smile.gif
aanderss
hur är de lättaste sättet att få lift
Netha
Har inte liftat, men tagit liftare i bil.
Dock var det jättemånga år sedan.

Numera skulle jag aldrig våga stanna och ta upp någon som stod med tummen upp ... tyvärr. sad.gif
Aqvakul
CITAT (Netha @ 05-05-2008, 22:40) *
Har inte liftat, men tagit liftare i bil.
Dock var det jättemånga år sedan.

Numera skulle jag aldrig våga stanna och ta upp någon som stod med tummen upp ... tyvärr. sad.gif

Lite samma här. Liftade från Stockholm till Kautokeino ToR 1973. Kul sätt att resa om man inte har brått.
Tog upp mkt liftare förr. Nu skulle jag nog inte våga, vare sig ta upp liftare eller lifta själv.
Lilla Birka
aanderss, det är bättre att komma överens med någon man känner om att få åka med.................. Jag har liftat förr men skulle aldrig våga göra det idag, det finns så många exempel på hu folk har blivit rånade och så.
Whiskuchi
Jag liftade jättemycket i tonåren (dock sällan ensam) och har även tagit upp liftare,, åtminstone personer jag känt igen. Nu skulle jag varken våga lifta eller plocka upp. Det förändras fort på 15 år...
Noak
När jag var ung liftade vi runt på somrarna. Det var ett billigt och smidigt sätt att ta sig fram. Man träffade många trevliga människor, en del har jag fortfarande kontakt med.
Förr tog jag ofta upp liftare,men inte nu längre.

Nu avråder jag mina barn och barnbarn, det är alldeles för farligt. Tyvärr.
aanderss
var de på 60 talet?
Netha
Tror nog att liftandet var relativt säkert på 60-talet
men att det på senare år blivit alltmer osäkert.
aanderss
mm de är de nog
Whiskuchi
Jag liftade i början av 90-talet, många gjorde det då och jag hörde aldrig om någon som råkat illa ut.
aanderss
men hur gör man för att bli uppplockad
Tosan
CITAT (aanderss @ 05-05-2008, 22:58) *
men hur gör man för att bli uppplockad

Sätter upp tummen förslagsvis smile.gif
aanderss
fungerar de
Tosan
Tydligen, man ser det ju en hel del fortfarande. Vanligast om man råkar köra jänkebil måste jag säga. Det känns kanske tryggt?§
Personligen plockar jag inte upp folk jag inte känner...
aanderss
jag är lite sygen på att lifta men skulle nog inte våga
Ralf
problemet är väl att det sällan finns bra platser att stå på idag om man ska lifta, ut från sthlm tex så är det mest stoppförbud eller tom motorväg dr man ej får gå...
Pia L
Ska du åka långt så är långtradare det bästa att rekomendera, dom uppskattar sällskapet, gå in på t.ex Bilspedition, ASG eller liknande och fråga vilka som ska åt ditt håll så kan du själv välja vem du vill åka med.

Förra sommaren stod två unga killar från Holland och liftade efter vägkanten, dom hade en handmålad skylt där det stod Stockholm på, tyvärr skulle jag bara en mil in till stan, men dom fick skjuts in till tågstationen för att tvätta av sig och fylla vattenflaskorna.
Där kan man komma och prata om tacksamhet, dom blev jätteglada för det lilla, och trevliga var dom också.
Netha
CITAT (Pia L @ 05-05-2008, 23:49) *
Ska du åka långt så är långtradare det bästa att rekomendera, dom uppskattar sällskapet, gå in på t.ex Bilspedition, ASG eller liknande och fråga vilka som ska åt ditt håll så kan du själv välja vem du vill åka med.

Förra sommaren stod två unga killar från Holland och liftade efter vägkanten, dom hade en handmålad skylt där det stod Stockholm på, tyvärr skulle jag bara en mil in till stan, men dom fick skjuts in till tågstationen för att tvätta av sig och fylla vattenflaskorna.
Där kan man komma och prata om tacksamhet, dom blev jätteglada för det lilla, och trevliga var dom också.

Och Reserv var med. smile.gif
aanderss
men jag vågar nog inte men de skulle vara kul att testa
Pia L
Nej Netha, jag var ensam i bilen.
Mollis
Jag liftade i början av 80-talet, från Köpenhamn till norra Spanien, jag hade sällskap så jag var inte orolig. Vi fick lift med alla möjliga sorters människor, en gång stannade en barnfamilj och ville stuva in oss i bilen som redan var proppfull av ungar:-) en annan gång stannade en man i en liten Citroën i norra Frankrike, han sa att skulle ner lååångt söderut, men efter några mil bara så stannade han och sa att pengarna var slut och han skulle åka hem igen.. det tog sin lilla runda tid att komma hela vägen ner men vi hade ingen brådska då.
AnnammA
För 20-30 år sedan brukade jag ibland lifta om jag missat bussen eller dyl, och jag var aldrig ute för ngt på den tiden, men skulle nog varken rekommendera eller göra det nuförtiden.
Sedan brukade jag lifta längre sträckor med långtradare genom att gå till kontoret där chaufförerna samlades innan resorna och fråga om man fick åka med. Det gick bra. Hände aldrig något.
gammelnalle
Jag (gammal gubbe) har bara positiva erfarenheter att att LIFTA och att ta upp liftare.

Liftade förra vintern ca 15mil efter att bilen gick sönder. (Jag är storväxt och SKÄGGIG!!! ser allmänt farlig ut!!)

4 bilar innan jag var hemma. Och det TAR TID...
Plockar NÄSTAN alltid upp om det står någon med tummen uppe. Senast i våras. (Det är inte så många liftare ute numera) Givetvis gör man en hastig bedömning (okulär besiktning) innan man erbjuder skjuts....men man kan inte döma hunden efter håret....

Har även i yngre ålder- dvs i järnåldern- bl.a. liftat från Canada till Washington DC.

Jag rekommenderar inte ensamma "damer" att ta upp liftare (även om jag känner några som gör det) men tycker inte folk skall vara FÖR restriktiva. Det är kul med nya människor!!

b
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon