Summer
Hej, hej!

Vi har en ganska lång slänt, ca 3 meter bred och 20 meter lång, mot ner mot våra grannar. Just nu växer det bar a ogräs där! thumbdown.gif Finns det någon som har något bra förslag på vad jag ska plantera där? Skulle vilja ha något marktäckande, så jag slipper rensa alltför mycket..

Förutsättningarna är:

Söderläge - sol hela dagen
Ganska utsatt för vind
Zon 4
Just nu mest sandjord

Jag undrar också hur tätt man i så fall ska plantera de växter ni förelår, för det blir ju kanske lite en kostnadsfråga också.

Och just det; det får gärna vara något som växer väääldigt snabbt! (Alltså sprider sig snabbt.) smile.gif

Tack på förhand!

/Summer
Skruttis
Har själv en stor soldränkt och torr slänt. Där har jag bl a rödbladig Revsuga och Silverarv.
Båda sorterna är enormt tåliga och sprider sig gärna åt alla håll.
Nunneört och Fänrikshjärta är också väldigt tacksamma i slänten.
Vintergrönan är också en liten tuffing som klarar sig väldigt bra. Blir aningen ljusare grön i bladen bara. cool.gif
Lycka till!
ingrids
Jag säger bara det jag inser att jag brukar säga - nävor, i detta fall torktåliga sådana. Sprider sig glatt med utlöpare och det finns sorter som ger lite höjd åt skruttis förslag. Sedan skulle jag nog sätta in någon buske också - silverbuske har jag för mig är relativt tålig.
Summer
Tack för svaren!

Jag funderar lite på silverarven, som Skruttis föreslog... Tycker den är väldigt fin. När jag läste lite om den så står det att jag ska sätta 7 st per m2 för marktäckare. Det blir väldigt många plantor i en så stor slänt...(60*7=420) Går det att sätta färre till att börja med och sedan dela på de, eller har ni några andra tips på hur jag ska göra? Hur hade ni experter gjort? Jag är ju bara nybörjare... g.gif

/Summer
Skruttis
Beror helt på hur bråttom du har med att få slänten heltäckt.
Silverarven är väldigt lätt att dela och om du "fjäskar" lite för den och vattnar ordentligt ger den lite gödning efter ett tag så kommer den att sprida sig snabbt.
Jag skulle aldrig satt så många som 7/m2 med tanke på den kostnad det kommer att innebära om du måste köpa plantorna. no.gif
Kilmister
Jag håller också på nunneört, växer som sjutton. Men måste hållas efter. Annars blir den snart ett ogräs. Men blommar från tidig vår tills frost. Man måste dock gilla gult.
Mollis
Jag tror att Silverarv skulle bli jättefint, jag har den lite här och där och blir såå glad när den sprider sig, även till oväntade ställen. Sen brukar min Kantnepeta sprida sig på samma sätt och då blir det jättevackert med det blå blommande mitt i det vita/silvriga. Båda är lika förtjusta i torra, soliga och magra lägen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon