ängsvädd
Hej, jag ska få dessa blommor av en granne, troligtvis vilda blommor. Vore kul att veta vad det är.
[attachment=17829:blomma.jpg]

[attachment=17830:blomma1.jpg]
ingrids
Jag känner igen den översta - men vad sjutton heter den ... Puffar med detta misslyckande upp tråden och hoppas någon kunnigare nappar.
fruberglund
Har för mig att blomma nr 1 heter Revsuga. Hittade den i våran gräsmatta för några år sen och då kollade jag och pappa upp den. Den har en väldigt rolig form smile.gif

Nej det var visst fel...får kolla vidare...
Eva 33c
Min gissning är att det första är en blåsuga, Ajuga pyramidalis
Det andra skulle kunna vara tex sandtrav, Cardaminopsis arenosa, men det finns rätt många vita korsblommiga växter...
Piccante
Den första är definitivt blåsuga, den andra är en sån där jobbig korsblommig vit sak.... tongue.gif
ängsvädd
Tack så mycket för era svar smile.gif

Blåsuga tycker jag det verkar vara, men en kompis sa att det är brunört confused.gif

Är båda blommorna vilda, hoppas det, för jag samlar vilda växter till min tomt - huvudsakligen.
Heda
Båda är vilda och det är Blåsuga, Brunörten är inte luden och inte lika tät.
ängsvädd
Tack, då vet vi smile.gif

Superbt forum biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon