|
Ringde till Blomsterlandet och frågade om jag fick beställa jordgubbsplantor till slutet av veckan för att försäkra mig om att få plantor eftersom vi ska till stugan i helgen och plantera. - Vi har jordgubbsplantor inne till försäljning. - Jo, men jag var inne hos er igår och då saknades det flera sorter som ni skulle få in, svarade jag. - Jodå, vi kommer få leverans av jordgubbsplantor på fredag. - Kan ni ställa undan plantor åt mig, så att jag är försäkrad om att få dem? - Nej, det går inte! Återigen har jag fått bekräftelse på att "min" lokala handelsträdgård är att föredra! Det blir 8 mil extra att köra och 10kr till per planta, men det är det värt!
mollys_matte
06-05-2008, 10:44
Det är ju tyvärr oftast så... Jag har tidigare jobbat på en sån "lokal" trädgårdsbutik, där priserna var högre, men där servicen och faktiskt också kvaliten på plantorna var annorlunda. Kanske för att de handlarna oftast är kinkigare, om vi fick plantor som var halvfula från en leverantör så skickades de tillbaka, så de "gammla" leverantörerna skickade ju alltid bara kanonplantor. Sen kunde vi alltid ställa undan både det ena och det andra till kunderna, även om de skulle hämta det om en månad!
CITAT (mollys_matte @ 06-05-2008, 11:44)  Det är ju tyvärr oftast så... Jag har tidigare jobbat på en sån "lokal" trädgårdsbutik, där priserna var högre, men där servicen och faktiskt också kvaliten på plantorna var annorlunda. Kanske för att de handlarna oftast är kinkigare, om vi fick plantor som var halvfula från en leverantör så skickades de tillbaka, så de "gammla" leverantörerna skickade ju alltid bara kanonplantor....//....... Ja, jag märkte detta med kvalitén då jag först köpte rosenbuskar hos Plantagen och sen hos den lokale handlaren. Visst hade den sistnämnde högre pris, men även högre kvalité plus att de lämnade skriftlig garanti i 1 år. Det gäller att värna om de lokala trädgårdshandlarna, så de inte försvinner.
Det är ju inte ens jämförbart! Det är som att jämföra frysdisken på Konsum med en fiskhandlare på kajen! Kedjorna är ju stormarknad och plantskolan är specialistbutik! Plantagen är ju för bedrövligt, var där häromdagen...nu är de inte ens billigare längre!! En fjuttig Jättedaggkåpa för 35:-!! På plantskolan får jag en 2ggr finare planta för 27:- (årets priser)!! Näe, nu blir det bara saker som köps på Plantagen...inga växter...ibland kan man fynda framåt slutet av sommaren dock 2 litersplantor för 30 :-... Bauhaus då...hur kan de kalla sig för trädgårdscenter?? Ja grejjor har de ju men plantor?? Några fjuttiga bord...de borde inte gå ut i reklamen med att de har "massa" perenner... Blomsterlandet har ju iaf vettiga priser och hyfsade plantor...men ofta för hårt drivna tycker jag...rangliga ist för de knubbiga på plantskolorna. Men nu är vi ju bortskämda här i Norrköping också med två jättefina plantskolor bara 5km isär...gissa om man kan låta bli att åka in på "den andra" när man varit på "den första"...Nej det går tyvärr inte... Sist tog jag ingen korg, för jag skulle ju bara titta...i "den andra"...det slutade med att jag balanserade runt på krukor och en i personalen hämtade en korg åt mig  det kallar jag för service...skulle vilja se det hända på Plantagen!!! Stormarknader är bra om man letar efter lite dyrare sorter, för de är ofta billigare där...om man inte är så rik...
mollys_matte
08-05-2008, 08:42
Vilka två är det du tänker på i Norrköping? Bor själv utanför nyköping, där vi har ett ställe som heter Växt och trädgård som ska vara jättebra, har dock inte hunnit vara där ännu... Åker ganska ofta till Norrköping, så det kan ju vara värt att kika runt lite.
CITAT (mollys_matte @ 08-05-2008, 09:42)  Bor själv utanför nyköping, där vi har ett ställe som heter Växt och trädgård som ska vara jättebra, har dock inte hunnit vara där ännu... Det har öppnat ett nytt ställe i Nyköping på vägen mot Flen. Är det stället du menar ?
mollys_matte
08-05-2008, 21:56
CITAT (snuffe @ 08-05-2008, 16:01)  Det har öppnat ett nytt ställe i Nyköping på vägen mot Flen. Är det stället du menar ? nej nej, det torr jag heter oscarsberg, det vid skavsta. Detta stället jag menar ligger alldeles vid järnvägen. typ på samma område som ÖB
Mollys matte Billbäcks i Svärtinge och Eriksbergsplantskola (E-plant) på vägen till Svärtinge från Norrköping. Billbäcks har större sortiment av perenner och "prylar" dvs krukor och pynt. Eriksberg känns mer personligt och har mkt bra kvalitét på buskar och träd.
Båda finns på nätet...billbacks.se och e-plant.se
Sen finns det ju en massa småställen...varav många jag inte besökt.
Man svänger av från E4an mot Finspång/Örebro Väg 51, E-plant ligger vid rondellen ett par km efter att du svängt mot Örebro/Finspång ...det står Eriksberg på skylten ( höger i rondellen sedan direkt höger igen). För att komma till Billbäcks kör man rakt fram i den rondellen, då kommer man till Svärtinge, sväng av in till Svärtinge från 51:an...i början av Svärtinge skyltat, ta vänster ned för en brant backe...framme!
Åk dit nästa gång du är i Norrköping...jag har ju nu då kanske inte jättemånga plantskolor att jämföra med i övriga sverige...men Billbäcks är allmänt känt som en bra plantskola, har varit med i Allt om Trädgård bla.
Mollys matte... Växt & Trädgård vid ÖB har fin-fina växter. Handlade rätt mycket där förra hösten. Var in och kollade det nya stället på vägen mot Skavsta i onsdags...hmm ..ännu så läge ser det mest ut som ett tomt fort, men det blir nog bättre bara de får allt klart! ? Norrköping har ju Rockdala ( Wibrants trädgård) om man gillar Pelargoner & fuchsior.
CITAT (Heda @ 09-05-2008, 07:32)  Mollys matte Billbäcks i Svärtinge och Eriksbergsplantskola (E-plant) på vägen till Svärtinge från Norrköping. Billbäcks har större sortiment av perenner och "prylar" dvs krukor och pynt. Eriksberg känns mer personligt och har mkt bra kvalitét på buskar och träd.
Båda finns på nätet...billbacks.se och e-plant.se
Sen finns det ju en massa småställen...varav många jag inte besökt.
Man svänger av från E4an mot Finspång/Örebro Väg 51, E-plant ligger vid rondellen ett par km efter att du svängt mot Örebro/Finspång ...det står Eriksberg på skylten ( höger i rondellen sedan direkt höger igen). För att komma till Billbäcks kör man rakt fram i den rondellen, då kommer man till Svärtinge, sväng av in till Svärtinge från 51:an...i början av Svärtinge skyltat, ta vänster ned för en brant backe...framme!
Åk dit nästa gång du är i Norrköping...jag har ju nu då kanske inte jättemånga plantskolor att jämföra med i övriga sverige...men Billbäcks är allmänt känt som en bra plantskola, har varit med i Allt om Trädgård bla.  Tack för tips och vägbeskrivning Heda...nu ska jag också åka dit vid tillfälle och handla!!
CITAT (Kathy @ 06-05-2008, 10:32)  Ringde till Blomsterlandet och frågade om jag fick beställa jordgubbsplantor till slutet av veckan för att försäkra mig om att få plantor eftersom vi ska till stugan i helgen och plantera. - Vi har jordgubbsplantor inne till försäljning. - Jo, men jag var inne hos er igår och då saknades det flera sorter som ni skulle få in, svarade jag. - Jodå, vi kommer få leverans av jordgubbsplantor på fredag. - Kan ni ställa undan plantor åt mig, så att jag är försäkrad om att få dem? - Nej, det går inte! Återigen har jag fått bekräftelse på att "min" lokala handelsträdgård är att föredra! Det blir 8 mil extra att köra och 10kr till per planta, men det är det värt! Vilka snorkugglor... Bra Kathy, åk du de extra milen och få ett bra bemötande och gynna dem istället
mollys_matte
12-05-2008, 06:55
CITAT (Azola @ 11-05-2008, 02:03)  Mollys matte... Växt & Trädgård vid ÖB har fin-fina växter. Handlade rätt mycket där förra hösten. Var in och kollade det nya stället på vägen mot Skavsta i onsdags...hmm ..ännu så läge ser det mest ut som ett tomt fort, men det blir nog bättre bara de får allt klart! ? Norrköping har ju Rockdala ( Wibrants trädgård) om man gillar Pelargoner & fuchsior. har i helgen varit på växt och trädgård och det där nya. växt och trädgård var ju jättetrevligt och mysigt. Det andra stället måste jag nog säga var lite av en besvikelse, kändes som det bara var tomma ytor... Wibrants har jag varit vid och köpt sticklingar, men ska försöka ta en runda till de andra ställena när jag är i norrköping nästa gång.
hjärtegull
12-05-2008, 16:42
CITAT (Kathy @ 06-05-2008, 10:32)  Ringde till Blomsterlandet och frågade om jag fick beställa jordgubbsplantor till slutet av veckan för att försäkra mig om att få plantor eftersom vi ska till stugan i helgen och plantera. - Vi har jordgubbsplantor inne till försäljning. - Jo, men jag var inne hos er igår och då saknades det flera sorter som ni skulle få in, svarade jag. - Jodå, vi kommer få leverans av jordgubbsplantor på fredag. - Kan ni ställa undan plantor åt mig, så att jag är försäkrad om att få dem? - Nej, det går inte! Återigen har jag fått bekräftelse på att "min" lokala handelsträdgård är att föredra! Det blir 8 mil extra att köra och 10kr till per planta, men det är det värt! Nu känner jag att jag måste lägga mig i lite här. Jag som faktiskt jobbar på Blomsterlandet, dock inte i Norrköping, där jag antar att händelsen utspelade sig. Vi diskuterade faktiskt detta på jobbet tidigare idag, och rent krasst så är det så att vi (iaf i min butik) har väldigt lite utrymme att ställa undan växter på, och minimala möjligheter att sköta om dom tills kunderna hämtar dom. Idag var det så trångt på lagret efter leveransen imorse, att man knappt kom in : / Det är extremt högt tryck i alla våra butiker för tillfället, många stora leveranser, och mycket kunder, så egentligen är det för både växternas och kundernas bästa som vi ibland inte kan lägga undan växter. Hur kul är det för jordgubbarna att stå i flera dagar på ett mörkt lager? Nu talar jag bara utifrån egen erfarenhet, och uttrycker egna åsikter, jag vill på något sätt inte representera Blomsterlandet som koncern eller så. Men det är så jag tycker iaf.
Jag för min del tycker att BLomsterlandet klart är den bästa "stormarknaden" Absolut!!! Jag tror inte att det hände i Norrköping...det var ju jag som ledde in tråden på den riktningen. Blomsterlandet har bra kvalitét och trevlig personal...men det blir ju aldrig riktigt som en plantskola. Jag har inget ont att säga om blomsterlandet, jag bedömer nog mer på hur växterna ser ut och priset i förhållande till kvalitet och där ligger Blomsterlandet bra till tycker jag!! Det är nog mest Plantagen som ligger risigt till i mina ögon...blir beskviken gång på gång. Dålig kvalitet....men båda höstanemonerna jag köpte där till halva priset i höstas har kommit upp och även Höstsilveraxet....så så ynkliga kan de ju inte ha varit...även om vintern inte var så värst besvärlig. Jag tycker att du ska vara stolt (det är du säkert också) över att jobba på Blomsterlandet som är sveriges BÄSTA Trädgårdsstormarknad....så tycker jag
Jag måste hålla med Heda. Jag gillar Blomsterlandet…hittills! Det är mil mellan Plantagen och Blomsterlandet när det gäller kvalitén på växterna, kunnigheten hos personalen och hur växterna placeras, presenteras och ffa vårdas. Här i Sundsvall så ligger de två nära varandra så det är lätt att jämföra. Just nu står det 5 -0 till Blomsterlandet /Anki
CITAT (hjärtegull @ 12-05-2008, 17:42)  Nu känner jag att jag måste lägga mig i lite här. Jag som faktiskt jobbar på Blomsterlandet, dock inte i Norrköping, där jag antar att händelsen utspelade sig...//....... Nej, händelsen tildlrog sig inte i Norrköping.
CITAT (hjärtegull @ 12-05-2008, 17:42)  ...//.......Hur kul är det för jordgubbarna att stå i flera dagar på ett mörkt lager? .....//........... Nu handlade det inte om flera dagar eftersom de fick leverans på fredag morgon och jag skulle komma in på eftermiddagen och handla. Vet av erfarenhet att det är rykande åtgång på jordgubbsplantor vid denna årstid. ................................................................................ ............. Nåväl, det är inte slut med kritiken om Blomsterlandet, tyvärr. Jag var där i fredags för att returnera en sak jag hade handlat hos dem. Ställde mig vid ena kassan men bit ifrån kassörskan, som höll på med en kund. När hon hade avslutat sin kund, så klev jag fram och hade ungefär 1,5 meter kvar till kassan....då stängde kassörskan igen kassan och gick därifrån! Häpen står jag kvar och fattade inte vad det var som hände! Hon hade ju sett mig där jag stod med varan och kvittot i högts hugg! Jag kliver fram till den andra kassörskan och säger till henne "Din kollega bara försvann från kassan?" och fick till svar "Ja, hon jobbar inte i kassan!". Ehhhmmm, nehej, inte det? (jag såg med all säkerhet att hon alldeles nyss hade stämplat in i kassaapparaten  ) Sen talade jag om att jag ville lämna tillbaka varan och lämnade fram kvittot. "Är det riktigt säkert att du inte har använt den?" - Öhhhm, nej, verkligen inte, du kan själv se att kartongen är obruten och flefri. Som sagt.... Den lokale handlaren har service och personligt bemötande gentemot kunden men i takt med att en butik blir större, så tappar man bort detta någonstanns på vägen. Undrar vad det beror på? Jag har sett det förut, på Plantagen, Blomsterlandet, Willys, Siba, Dataspecialisten, Chrysleråterförsäljare.... IKEA och vår lokala Ica Maxi lyckas på något sätt bibehålla servicen gentemot den enskilde kunden, trots storleken på butiken. Samma känsla för service som den lokale handelsträdgården, livsmedelsbutiken, boenden med äggförsäljningen....m.fl där service inte är en självklarhet.  ................................................................................ ...................... Edit: Givetvis tror jag på att det finns kunnig och serviceminden personal även i större butikskedjor, men eftersom jag aldrig tidigare handlat på Blomsterlandet och får detta bemötande vid två tillfällen av två möjliga, så blir tyvärr betyget IG genomgående för Blomsterlandet.
Orkidétjuven
12-05-2008, 22:33
CITAT (Heda @ 08-05-2008, 08:15)  Sist tog jag ingen korg, för jag skulle ju bara titta...i "den andra"...det slutade med att jag balanserade runt på krukor och en i personalen hämtade en korg åt mig  det kallar jag för service...skulle vilja se det hända på Plantagen!!! Stormarknader är bra om man letar efter lite dyrare sorter, för de är ofta billigare där...om man inte är så rik... Ja om jag hade haft dig som kund när jag jobbade där så hade du iaf fått den servicen. tanken på att priset ska vara så lågt så är det servicen man betalar för tråkigt nog. Och så många ggr som man ställer undan varor åt kunder och så kommer de inte tillbaka är oxå en av orsakerna att de längre inte gör så.
hjärtegull
13-05-2008, 07:15
CITAT (Kathy @ 12-05-2008, 22:59)  Nu handlade det inte om flera dagar eftersom de fick leverans på fredag morgon och jag skulle komma in på eftermiddagen och handla. Vet av erfarenhet att det är rykande åtgång på jordgubbsplantor vid denna årstid. Men om du skulle komma in samma dag, så tror jag väl knappast att jordgubbarna skulle varit slut... såvida du inte skulle ha en jäkla massa. Det kanske var det dom syftade på också? CITAT (Kathy @ 12-05-2008, 22:59)  Nåväl, det är inte slut med kritiken om Blomsterlandet, tyvärr. Jag var där i fredags för att returnera en sak jag hade handlat hos dem. Ställde mig vid ena kassan men bit ifrån kassörskan, som höll på med en kund. När hon hade avslutat sin kund, så klev jag fram och hade ungefär 1,5 meter kvar till kassan....då stängde kassörskan igen kassan och gick därifrån! Häpen står jag kvar och fattade inte vad det var som hände! Hon hade ju sett mig där jag stod med varan och kvittot i högts hugg! Jag kliver fram till den andra kassörskan och säger till henne "Din kollega bara försvann från kassan?" och fick till svar "Ja, hon jobbar inte i kassan!". Ehhhmmm, nehej, inte det? (jag såg med all säkerhet att hon alldeles nyss hade stämplat in i kassaapparaten  ) Sen talade jag om att jag ville lämna tillbaka varan och lämnade fram kvittot. "Är det riktigt säkert att du inte har använt den?" - Öhhhm, nej, verkligen inte, du kan själv se att kartongen är obruten och flefri. Som sagt.... Här måste jag också hoppa in. Alla på Blomsterlandet har olika ansvarsområden, men ibland under högsäsong så måste folk från snittet, växthuset och torra hoppa in i kassan. Detta innebär ju dock inte att dom har mindre att göra på sina ordinarie avdelningar, och därmed så vill dom återvända dit så fort det går att stänga en kassa. Så vad dom menade var; hon var inte ordinarie kassapersonal, och det är egentligen inget dumt med att fråga en kund om dom har använt varan eller inte. Givetvis beroende på vad det är för vara, men detta specificerade du aldrig i ditt inlägg. Anki V och Heda  jag ÄR stolt över att jobba på Blomsterlandet. Jag tycker att det är skitkul, och jag tycker att det är en bra affär. Det är väl klart att vi har brister och fel som alla andra, men vi kämpar ständigt på för att utvecklas och bli bättre. ' Kathy: Jag vet inte om jag har gjort saken värre eller bättre, men jag hoppas iaf att du ger Blomsterlandet en till chans, vi är inte så dåliga som du tror  Jag lovar! Annars så får du ta och pallra dig iväg till mitt Blomsterland, och kanske få en annan uppfattning.
CITAT (hjärtegull @ 13-05-2008, 08:15)  ...//.......Men om du skulle komma in samma dag, så tror jag väl knappast att jordgubbarna skulle varit slut... såvida du inte skulle ha en jäkla massa. Det kanske var det dom syftade på också?...//......... Syftade på? Svårt att säga då jag bara fick ett "nej!". Jag vara på den säkra sidan att få jordgubbsplantor eftersom vi samma dag skulle köra till stugan och plantera dem. Hade det inte blivit några plantor den helgen, så hade jag fått vänta 4 veckor innan vi kunnat plantera igen. För mig var det angeläget att få med mig plantorna och, ja, jag skulle ha rätt många plantor. CITAT ..//.....Här måste jag också hoppa in. Alla på Blomsterlandet har olika ansvarsområden, men ibland under högsäsong så måste folk från snittet, växthuset och torra hoppa in i kassan. Detta innebär ju dock inte att dom har mindre att göra på sina ordinarie avdelningar, och därmed så vill dom återvända dit så fort det går att stänga en kassa..//....
Det förstår jag också...men, man kan säga något innan man lämnar kassan mitt framför nosen på kunden. Det ser annars ganska illa ut, tycker jag. Och jag var inte den enda som reagerade... CITAT ..//.......och det är egentligen inget dumt med att fråga en kund om dom har använt varan eller inte. Givetvis beroende på vad det är för vara, men detta specificerade du aldrig i ditt inlägg..//.......
Nejdå, visst kan man fråga kunden om varan är oanvänd eller ej. Nu var det ganska uppenbart eftersom kartongen var felfri och oöpnad. Tyvärr går det inte att beskriva nyanserna i det talade språket och återge det här. CITAT .....//.....ger Blomsterlandet en till chans, vi är inte så dåliga som du tror..//...... Jag hade absolut ingen uppfattning om butiken då jag gick in i den eftersom jag aldrig varit där...Så den chansen har den lokala Blomsterlandet lyckats bränna alldeles själv.  Och tror, det gör jag inte, det räcker med det jag upplevt.
Nu är det ju också så att PERSONALEN är en stor del av vilken affär som helst. De affärer (oavsett bransch eller kedja) som lyckas få och behålla bra personal kommer ALLTID att få fler och trognare kunder. Tyvärr är det nog så att ju större, prisbantande kedja desto MINDRE rädd är man om personalen! Om Hjärtegull hade jobbat i din Blomsterlandsaffär så hade antagligen ditt intryck varit helt annorlunda! Om hon i telefonen hade förklarat VARFÖR de inte lade undan plantor om hon i kassan hade förklarat varför hon bara gick...eller hur?!? Det är synd om butiker som inte inser personalens värde!! Hjärtegull kanske tex kommer att bli "headhuntad" av en plantskola ngn gång i framtiden...då kommer Blomsterlandet inte att höja hennes lön för att hon ska stanna....så var dom av med henne... Tåkigt men sant...jag vidhåller således fortfarande att Blomsterlandet är den BÄSTA Trädgårdsstormarkanden. Låga priser för den kvalitéen. Plantagen däremot...  oavsett personal... (men ändå...höstanemonerna och silveraxet överlevde...)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|