Ezereht
Vi flyttade in hit i ett nybygge för 2½ år sedan. Det är väldigt sandig "matjord" i tunnt lager och sen grus under. Var torrt första sommaren och klöver tog över innan gräset etablerat sig. Nu är det mer klöver än gräs på många ställen *gråta*. Finns det nått att göra? Kan man "gödsla/kalka etc" på nått sätt för att gynna gräset och göra livet surt för klövern?

Tips mottages tacksamt.
Piccante
CITAT (Ezereht @ 06-05-2008, 11:53) *
Vi flyttade in hit i ett nybygge för 2½ år sedan. Det är väldigt sandig "matjord" i tunnt lager och sen grus under. Var torrt första sommaren och klöver tog över innan gräset etablerat sig. Nu är det mer klöver än gräs på många ställen *gråta*. Finns det nått att göra? Kan man "gödsla/kalka etc" på nått sätt för att gynna gräset och göra livet surt för klövern?
Tips mottages tacksamt.

Man kan inte kalka eller gödsla bort klöver. Men måste klöver vara ett problem då? Klöver gröngödslar din gräsmatta och gör den magra sandjorden mer näringsrik.
ingrids
Jag har ett liknande problem på min framsida som jag nu löser med att hä dit grus i stället. Underarbetet och förutsättningarna för gräsmattan var helt enkelt för usla. Jordlagret bör vara ca 10 cm och det kan jag inte säga att jag hade. Kan din gräsmatta helt enkelt vara offer för anläggningsfusk?
Ezereht
den är absolut offer för anläggningsfusk, 10cm HaHa..men jag har inte råd anlägga från scratch själv. Har inte lust heller, har småbarn som springer där hela tiden (är inte så stor gräsmatta) och jag vill inte ha jord igen tongue.gif Förmodligen får jag leva med klövern men lite trist är det med en klövermatta och 5 grässtrån emellan. typ..
zaaritha
Om det är vitklöver, så doftar den så härligt, i solsken!
Fin också!
CillaM
Klöver är mumma för bin och humlor också smile.gif
Kilmister
Klöver e bara finfint, konkurrerar med maskrosor.
Kasta över en påse med Timotej som är mera gräsigt och borde trivas.
vårskutt!
om du ändå tar timotej, kan du passa på med "sommarängsblommor" Brukar finnar färdiga blandningar. Otroligt vackert! Allt blir ju "gräsmatta" varje gång du klipper!
Lemonne

Enkelt knep; klöver kommer inte igen efter uttorkning, den klarar inte det - det gör däremot gräset. Jag låter gräsmattan helt enkelt "brännas vid" någon gång under torka. Detta har jag endast behövt göra en gång under fem års tid, klövret har fortfarande inte kommit tillbaka.

Låt helt enkelt din gräsmatta torka, gräset klarar det bättre än klöver. När du ser att klövret börjar dö så vattnar du igen. Visst blir gräsmattan lite ful under några dagar, men den tar sig snabbt igen.
Clipper
Både Stroller Kombi och Weibulls Kombi tar död på klöver och en hel del andra ogräs som tex maskrosor i gräsmattan, om du inte är sugen på att prova ovan uppräknade mindre välfungerande svärmorstips.

Finns att köpa på de flesta plantskolor.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon