Hej !
Jag är så sugen på att köpa ett persikoträd, men undrar om det är svårt att sköta ? Jag bor i Östergötland, vet inte vilken zon. Har sett att det finns en till sort nu förutom frost. Vilken är bäst tror ni ? Hur klipper man det och när klipper man det ? Bör det stå helt i solljus eller kan det står i sol halva dagen och sedan i skugga andra halvan ?
Hör av er om tips. Är så sugen på att köpa ett persikoträd...nu
/koja72
Om du har det friväxande så behöver du inte göra mycket alls, stenfrukter beskär man inte speciellt mycket. Alternativt så spaljerar man det, och då blir det lite mera styrande och klippande:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showtopic=1195
Jan af Lisö
06-05-2008, 15:41
Jag har en Frost friväxande i min trädgård i södra Stockholm och kan inte rekommendera Frost, det blir inga persikor (enstaka ibland) och trädet har ingen vacker form heller. Skotten dör, antingen är klimatet för kallt eller så plundrar fåglarna knopparna.
Läste att Frost skall spaljeras mot en S-vägg för att lyckats och skyddas mot solen på vårarna (så att den inte blommar för tidigt).
Sen finns det en annan persika som heter Riga men den har jag inga erfarenheter av..
Rosmarin
06-05-2008, 16:06
Hej!
Om du ska beskära ditt persikoträd vilket man inte brukar behöva göra så mycket eller ofta så gäller samma regler som för övriga stenfrukter, t.ex plommon och körsbär. Dvs. antigen medan de bär frukt eller precis efter skörd. Det som annars kan hända är att trädet förblöder. Detta hände mig. Vi hade ett fint persikoträd och en av dess grenar knäcktes under en av höstens stormar. Märkte inte detta förrän flera veckor senare och då var det för sent. Trädet har varken blad eller blommor i år, vilket våra andra har haft.
Med vänlig hälsning! Rosmarin
Hej igen !
Frost verkar alltså väldigt känslig. Undrar om jag vågar köpa ett träd då, de kostar ju iallafall som billigast här 399 kronor.
Hur är Riga, någon som har erfarenhet av den sorten ?
/koja72
Nu har jag haft Frost i snart 5 år och några härdighetsproblem att tala om här i zon 4 har jag inte märkt av. Visserligen frös de flesta blommorna bort denna påsk men det har ju skett betydligt länge söderut och det får man nog räkna med att det kan ske var man än bor i landet. Mitt står relativt skyddat dock och har gett 25-30 persikor tidigare år.
Riga planterade jag i fjol och det har inte frusit tillbaka någonting.
Riga är en nyare sort i Sverige, sägs vara härdigare men hur deras egenskaper är i praktiken får vi se. Jag skulle välja Riga om jag hade valmöjligheten, men inte tveka att köpa ett Frost heller.
Många som har satt Frost har inte Jans dåliga erfarenhet. Frukten brukar komma tidigt i trädets liv och bli ganska ymnig. Däremot är sorten känslig mot krussjuka som gör att bladen får missbildningar och missfärgningar. Det är en svamp som inte verkar gå att bli av med, men som jag själv har ganska goda erfarenheter av att minska. Man nyper helt sonika bort alla blad med minsta angrepp. Om trädet har det som behövs skapar det snabbt nya blad och på sensommaren brukar svampen ha svårare att föröka sig och trädet får åtminstone halva växtsäsongen behålla sin bladmassa.
På grund av att Riga kanske är mindre känslig för krussjuka skulle jag testa det.
Beskärning är inte så viktig på persika. Viktigast är att skära lite och i unga skott om man beskär alls, och att göra det i JAS, dvs juli, augusti, september.
Däremot kan det vara viktigt att skugga trädet på vårvintern. persika reagerar mer på ljusmängd än på temperatur och sätter därför igång med blomning alltför tidigt. Har man otur fryster knopparna och man får ingen blomning. I år glömde jag skuggningen och mitt lilla träd fick bara några enstaka blommor. Men det kommer fler år!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.