|
Jag köpte 3 passifloror härifrån. De är Amethyst, Caerulea och Auratia. Nu undrar jag vilka jag kan ha i växthus? Eller om det är bättre att ha dem inomhus. Läste att Caerulea går att ha ute men de andra undrar jag över?
Pius
glassica
07-05-2008, 07:12
Jag har alla mina Passifloror i växthuset (11 olika sorter), krukade, men brukar även sätta ut ett par i kruka på sommaren! Så jag tror definitivt att du kan ha dina i växthuset, de trivs säkert kanonbra där!! Jag testade en sak i vintras, jag lät både min Amethyst och Caerulea stå ute.... i sina krukor.. Caerulean hade knoppar i Januari... ute.. =0) MEN sen fick vi en släng av riktig vinter, så den dog, men min Amethyst ser ut att leva fortfarande!!
/// Jessica
hjärtegull
07-05-2008, 07:51
Jag har också en liten fråga om passionsblomman, har två stycken hemma, och nu står dom i "vanliga" småkrukor, typ den storleken som pelargoner ofta är planterade i när man köper dom.
Hur stor kruka ska man ge dom egentligen? Och finns det någon chans att dom kan blomma i år? Jag fick dom för några månader sen, som bara små skruttar med några blad på.
Och en tredje fråga; dom passiflora som man oftast hittar i blomsteraffärer tycker jag har små treflikiga blad, men mina har gigantiska hela blad. Är det bara för att det är en annan sort/variant?
Tack på förhand : )
det är bra att de står inom hus lite tid mera tills riken från frost går ut. Lycka till, H:Bassam
glassica
07-05-2008, 13:26
CITAT (hjärtegull @ 07-05-2008, 08:51)  Jag har också en liten fråga om passionsblomman, har två stycken hemma, och nu står dom i "vanliga" småkrukor, typ den storleken som pelargoner ofta är planterade i när man köper dom.
Hur stor kruka ska man ge dom egentligen? Och finns det någon chans att dom kan blomma i år? Jag fick dom för några månader sen, som bara små skruttar med några blad på.
Och en tredje fråga; dom passiflora som man oftast hittar i blomsteraffärer tycker jag har små treflikiga blad, men mina har gigantiska hela blad. Är det bara för att det är en annan sort/variant?
Tack på förhand : ) Du har säkert bara andra sorter!!! Tex Passiflora Alata har hela blad, Actinia likaså, det finns fler sorter med hela blad!!! Vad spännande det är när man inte riktigt vet vad det är för sort!!! Är det sticklingar du har eller fröplantor?? Sticklingarna brukar kunna blomma snabbt, värre är det med fröplantor, tycker jag. Jag sådde min första för 2 år sen, det blir 3:e sommaren den finns, den har inte blommat än.. Ang. krukor... jag vet bara hur jag gör, inte hur man bör göra... Jag ökar storleken på krukor allt eftersom de växer... Har däremot stannat upp vid 25L krukor.. där går min platsgräns om jag skall kunna husera dem. /// Jessica
glassica
07-05-2008, 13:32
Måste tillägga att jag har fläkt i mitt växthus om utifall det blir frost. Termostaten står på 12 grader, så det blir aldrig under 11,4 grader nu i mitt växthus!! /// Jessica
hjärtegull
07-05-2008, 19:45
CITAT (glassica @ 07-05-2008, 14:26)  Är det sticklingar du har eller fröplantor?? Sticklingarna brukar kunna blomma snabbt, värre är det med fröplantor, tycker jag. Jag sådde min första för 2 år sen, det blir 3:e sommaren den finns, den har inte blommat än.. Ang. krukor... jag vet bara hur jag gör, inte hur man bör göra... Jag ökar storleken på krukor allt eftersom de växer... Har däremot stannat upp vid 25L krukor.. där går min platsgräns om jag skall kunna husera dem.
/// Jessica Jag har nog fått tag på sticklingar, de var rejält stora när jag fick hem dom iaf : ) Jo, det är väldigt spännande när man inte riktigt vet hur dom kommer se ut när di blommar, synd bara att min karl inte delar mitt intresse, jag hittar något nytt och kul varje dag med alla mina blommor, och han bara grymtar något till svar och fortsätter med sitt : P Jaja, men en liten omplantering skulle nog inte sitta helt fel, duger det med vanlig planteringsjord tro?
CITAT (hjärtegull @ 07-05-2008, 20:45)  Jag har nog fått tag på sticklingar, de var rejält stora när jag fick hem dom iaf : )
Jo, det är väldigt spännande när man inte riktigt vet hur dom kommer se ut när di blommar, synd bara att min karl inte delar mitt intresse, jag hittar något nytt och kul varje dag med alla mina blommor, och han bara grymtar något till svar och fortsätter med sitt : P
Jaja, men en liten omplantering skulle nog inte sitta helt fel, duger det med vanlig planteringsjord tro? Passisar ÄLSKAR planteringsjord. Mina växer så det knakar! De gillar när man "snackar" med dem
En fördel med lite större kruka är att när du på sommaren ställer ut dina passionsblommor i söderläge, så torkar jorden inte ut lika fort om den har en lite rejälare kruka. Min erfarenhet är att passionsblommor dricker mycket så du bör hålla jorden fuktig/blöt hela tiden och då är det praktiskt med en större kruka...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|