Full version: Vad för träd/buske
torkil
Hej alla glada trädgårdsnissar/nissor ! Är ny här som medlem men har varit inne och läst era inlägg en tid och på så sätt fått många svar. Är "nybörjare", skaffade stuga i skogen för 2 år sedan och tycker det är jättekul att plantera. Har alltså skogstomt ( i norra Skåne ) och försökt inrikta mig på växter som passar in. Det ska vara lättskött då vi mest är där på helger och tycker inte det ska vara en massa arbete när man väl är där. Har bl.a gjort en rosenberså, 10 st honungsrosor, som kommer riktigt fint. Schersminbuskar 8st, 5 andra gammaldags buskrosor mm. Har också börjat försöka omvandla en stor bit till äng. Något vi har börjat praktisera, sambon och jag, är att ta hem fröer och små sticklingar vi hittar i skogen och på gamla ödetomter. För ca 1 månad sedan hittade vi vid gammal ruin, men en bit ut i skogen, ett litet träd, ca 80cm högt, som inte fått några blad men ute på grenarna och i toppen satt det små rosa blommor, jättefina, som små kolvar på 15 cm intill stammen ute i topparna. De små blommorna liknade de små blommorna som ingår i "syrénklasar"Vi har tagit hem den och planterat (känner markägaren). Nu har blommorna vissnat och den har fått lite blad, uppenbarligen har den klarat omplanteringen. Hittar ingenting som liknar denna växt i böckerna. Borde väl skicka in bild och det ska jag försöka göra sedan, har bilder hemma där den blommar, men sitter på jobb nu rolleyes.gif
ingrids
Med reservation för att det inte är helt lätta att lista ut - det skulle kunna vara en tibast. I så fall är den en buske och nästan fullvuxen smile.gif
kicki.p
Kan det vara en tibast, Daphne mezereum, starkt doftande, blommar i april-maj på bar kvist.
mvh
kicki.p

ingrids var snabbast på tangenterna, men vi gissade ju på samma art i alla fall. kicki.p
torkil
Tack så mycket för era snabba svar Ingrid och Kicki ! Googlade meddetsamma på Tibast och FULLTRÄFF !!!!! det är en Tibast jag har. Ska försöka ta reda på mer om denna nu, kanske det är någon här som kan mer, är det en vild växt ? buske el träd ? skötsel ? kan den bli tätare om man klipper osv ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon