stickans
Beskar mina pelargonior i slutet på februari, i samband med att jag tog sticklingar. Men redan nu tycker jag att de plantor som jag beskar, är rätt höga igen och dom ska ju inte planteras ut förrän ca månadsskiftet maj-juni normalt sett. Om nu något är normalt numera vad gäller klimat... Kan jag beskära dom ännu en gång? Eller ska jag nöja mig med att enbart plocka bort dom blomskott som redan kommit? Har en 30 - 40 st, så jag vill helst inte göra bort mig...

Så förresten i en annan tråd här att det skulle vara bra att plantera pelargonior i "kogödsel på säck". Intressant - kanske bättre att fylla på med sådan kogödsel, i stället för planteringsjord, när det blir dags att plantera om dom i balkonglådor...
Fenja
Du kan beskära och toppa dem upprepade gånger under säsongen. Du kan toppa bara bladen och lämna blomknopparna.
Mvh
Fenja
stickans
Vill bara sända dig ett stort tack Fenja! Nu vet jag.
Bassam
Pelargoner bör man vänta med tills risken för nattfrost är förbi. det bror på vilket zon bor du, det är stor skilnad mellan zon 1 och zon 8, du ska kolla zonen och när frost går ut , sedan kan du bestämma när ta Pelargon till balkongen,
Lycka till, H:Bassam
LadyG
Är det inte bra att ta in dem i början så de inte blir chockade? Första året fick mina röda blad, något som jag så småningom kopplade samman med att de inte var vana vid direkt solljus men det kanske var fel?
stickans
CITAT (Bassam @ 06-05-2008, 21:46) *
Pelargoner bör man vänta med tills risken för nattfrost är förbi. det bror på vilket zon bor du, det är stor skilnad mellan zon 1 och zon 8, du ska kolla zonen och när frost går ut , sedan kan du bestämma när ta Pelargon till balkongen,
Lycka till, H:Bassam

Bassam, men just den biten tror jag mig ha viss koll på. Bor i Värmland, förr zon 5, men tvivlar på att det gäller fortfarande? Här har men alltid varnat för järnnätterna i början på juni. Skulle tro att allt flyttats tillbaka till sista dagarna i maj? Har dessutom lätt att ställa ner lådorna på balkongen eller flytta in dom, om så skulle behövas. Har nog en känsla av att detta med "solbränna" kan bli till ett större bekymmer, om man inte flyttar dom ut-in-ut-in-ut... när pelargonerna ska byta miljö?
stickans
CITAT (LadyG @ 07-05-2008, 09:35) *
Är det inte bra att ta in dem i början så de inte blir chockade? Första året fick mina röda blad, något som jag så småningom kopplade samman med att de inte var vana vid direkt solljus men det kanske var fel?

Jo, men visst är det så. Man lär av sina misstag - även jag har såklart råkat ut frö dessa röda blad. Men jag har lärt mig som sagt - har dessutom en stark känsla av att det var någon av alla er duktiga här inne som förklarade för mig varför bladen blev röda... :-) Minns att jag först var inne på att det kunnat bli för kallt åt dom nattetid.
LadyG
CITAT (stickans @ 07-05-2008, 09:50) *
Jo, men visst är det så. Man lär av sina misstag - även jag har såklart råkat ut frö dessa röda blad. Men jag har lärt mig som sagt - har dessutom en stark känsla av att det var någon av alla er duktiga här inne som förklarade för mig varför bladen blev röda... :-) Minns att jag först var inne på att det kunnat bli för kallt åt dom nattetid.

Jag trodde de fått ohyra biggrin.gif
Fast det var ju bara att nypa bort de fula bladen så tog den sig så småningom och blev fin igen.
Jag har för mig att jag läste härinne om vad det var frågan om, det finns nästan alltid svar härinne om man letar en stund. Det är bra tycker jag.
Iår har jag inte vågat börja vänja dem förrän alldeles nyligen, de lovade frost härom natten men vad jag vet blev det inget av det sen.

vårskutt!
Hej!
Jag provade koskit på påse förra året på mina pelargoner och tomater, på balkongen, jädrans va de växte!! Så det gör jag om i år, på fler växter!
Lycka till
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon