maggra
Hej hej,

Jag skulle behöva lite hjälp med att inreda min balkong med lite växlighet, har jag hamnat rätt då? smile.gif

Det jag gjort hittils är att Jag planterade vildvin förra året som verkar ha överlevt vintern, men den ser lite tanig ut fortfarande, så jag funderar på om jag ska plantera ett par till.

Min fråga är om ni tror att jorden jag har att röra mig med räcker. byggde en liten låda som jag planterat i: den är 150x35x35 så den är inte så djup som man kanske skulle önska. En annan fråga är hur ofta bör man byta jord?
bild:
http://www.manges.se/odla.nu/vildvin.jpg

Sen skulle jag gärna vilja ha lite allmänna tips på växter som jag kan ha på balkongen, gärna i balkonglådor.
Problemet är att de måste vara tåliga, läget är söderläge med direkt sol i stort sett hela dagarna, och det blåser gärna en hel del här också. Sen är jag kanske inte killen med de grönaste fingrarna heller, men jag är beredd på att jag kommer få vattna ofta! smile.gif

Här är två bilder på hur tråkigt det ser ut just nu, om det skulle vara av intresse. http://manges.se/odla.nu/balkong1.jpg
http://manges.se/odla.nu/balkong2.jpg

Jag bor norr om stockholm, zon 2 tror jag.

Tack på förhand,
/Magnus

Fenja
Hej och välkommen hit!
Kanske är det lite för grunt i kärlet du har till vildvinet, en kruka på en 60-70 liter som är runt 60 cm hög vore kanske bättre. Men prova att gödsla (välbrunnen naturgödsel tycker jag bäst om) ordentligt nu i vår och se hur den utvecklar sig. Jag skulle absolut inte sätta dit något mera i samma låda.
I zon 2 kan du odla det mesta, när du odlar på balkong så är det lättare för växterna att övervintra, ju större kärl de är planterade i! Buxbom tål vind bra, blir ett trevligt grönt inslag som du kan formklippa om du vill! En slingerväxt som borde funka är kaprifol, finns doftande och i olika färger.
Kanske ska du satsa på ettåriga växter för blomsterprakten, tagetes, lobelia och låg marguerit brukar tåla en del blåst.
Mvh
Fenja
maggra
wow, snabba svar, tack! smile.gif

Det var ju en hel del info, måste googlas lite här och se vad vi pratar om för växter smile.gif

Jo, misstänkte att det är en för låg låda jag har, men vill inte byta ut lådan iom att den är mer eller mindre inbyggd i balkongen numera smile.gif Men vad blir konsekvenserna av att den är för låg? kommer den sluta växa i storlek, eller kommer den dö?

Men tack för tipsen som sagt, då har jag någonstans att börja smile.gif

Mvh
Magnus
Bassam
klängväxt behöver i lådor minst 40*40*40cm, du kan också välja klematis murgröna, klätterhortensia, benved, trumpetranka , också korta rosor,Jordgubbsplantor och smultronplantor och tomater.
Lycka till, H:BAssam
kråsa
Jag tänkte satsa på kryddor i år giggle.gif

De älskar ju sol och behöver oftast inte så mycket djup så balkonglådor funkar ju bra tummenupp.gif

/Åsa
Fenja
Risken är att lådan snabbt blir knökfull av rötter och att växten dör av en blandning av näringsbrist och uttorkning. Uttorkning för att det inte finns tillräckligt med jord kvar som håller fukten kvar alltså.
Men du kanske kan flytta själva plantan till en kruka och ställe på ett annat ställe på balkongen? Sedan kan du odla något annat i lådan. Ettåringar tillexempel luktärtor eller slingerkrasse skull säkert trivas där.
Mvh
Fenja
kråsa
Oj då! Då får jag tänka om lite med andra ord...

Kryddor i lite större krukor blir det sweatingbullets.gif

Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon