CurlySue
Men skulle vilja testa några lågviktsredskap som gärna är ergonomiska.
Vill ju spara kraften i händerna till jobbet, inte att lyfta redskapet.

Typ spade, räfsa, kratta... å annat.
Johanna O
Hej!
Har inte koll på krattor o spadar men sambons far tillverkar o säljer en typ av griptång! Väger inte mycket alls! Kan användas till allt möjligt, jag brukar ha den å plocka sniglar med tex! Titta gärna på www.leso.se Nu kanske detta inte var vad du tänkte dig, men hoppas någon annan kan komma med tips!
Lycka till

Mvh
Johanna
theseraphim
har några fiskars saker tex spade och den är den bästa jag haft
ewa zon 3
Klarar inte heller tunga redskap och skaffade därför Fiskars lågviktsspade.
Verkligen lätt och behändig men den klarar inga tyngre mer svårgrävda jordar, metallen är för vek. Vet flera som grävt sönder den.
Använder min till plantering i porös lättgrävd jord eller efter där min man redan grävt och bearbetat jorden i förväg.

/Ewa
Mackan_42
Hejsan smile.gif
Jag har använt Fiskars ergonomiska spadar i flera år, tycker dessa är väldigt bra för min halvtaskiga rygg.

Mvh Markus
myy
I vår blålera fungerar spaden inte alls. Alldeles för klen precis som julas jordborr som viker sig bara den känner lukten av leran.
Preussen
min ergonomiska spade från fiskars som jag haft i minst 5 år gick sönder nyligen. plasthandtaget sprack. köper givetvis en ny då den har varit mig till stor nytta och hjälp.
Preussen
var på bauhaus och köpte en men såg då att handtaget går att skruva av. har mailat fiskars och frågat om det går att köpa nya handtag.
MariaS
Jag har skyffel, kratta, grep och spade med såna skaft. Något dyrare, men oooooooo så bra!
Preussen
enligt mailsvaret jag fick skickar fiskars ett nytt handtag till mig smiley_small_hug.gif

nu blir det att köra ut till bauhaus och ångra köpet coolgleam.gif
MariaS
CITAT (Preussen @ 30-06-2009, 12:00) *
enligt mailsvaret jag fick skickar fiskars ett nytt handtag till mig smiley_small_hug.gif

nu blir det att köra ut till bauhaus och ångra köpet coolgleam.gif

Ja Fiskars är ju BAhco-ägt, vilket ju faktiskt borde gälla livstidsgaranti på även Fiskars-produkter!
uno
Ergonomiska trädgårdsredskap såsom spade, kratta, grep och
skyffeljärn är en självklarhet för mig.

När jag hade förmånen att vara arbetsledare för en grupp
vaktmästare/fastighetsskötare fick de alltid ergonomiska
trädgårdsredskap. Dyrare, ja vist men ryggarna höll bättre.
Dina-babe
CITAT (uno @ 01-07-2009, 16:36) *
Ergonomiska trädgårdsredskap såsom spade, kratta, grep och
skyffeljärn är en självklarhet för mig.

När jag hade förmånen att vara arbetsledare för en grupp
vaktmästare/fastighetsskötare fick de alltid ergonomiska
trädgårdsredskap. Dyrare, ja vist men ryggarna höll bättre.

Det finns billigare leverantörer för ergonomiska redskap än Fiskars. Vi kolla runt i byggvaruhusen! Vi köpte krattor och räffsor för omkring 130-150kr/ st, hur underbara som helst. Dessutom i aluminium och väger knappt något, men ändå fruktansvärt hållbara (anlagt närmare 1000 kvm gräsmatta bl.a. med dessa under åren (har hängt ihop nu i 8 år!) tummenupp.gif
malcolm
CITAT (myy @ 26-05-2008, 20:25) *
I.... precis som julas jordborr som viker sig bara den känner lukten av leran.

Jag har en jordborr från Jula men det är knappast något lättviktsverktyg, den jag har är bensindriven och har 2 hk motor men i gengäld äter den sig ner i de flesta jordtyper.

[attachment=71132:jordborr.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon