Rhodde
Hej har en Stiga Villa från 96 som fungerade perfekt i höstas när jag ställde in den för vintern, men när jag i helgen skulle starta den så händer det ingenting när jag vrider på nyckeln.

Är det någon som har en idé om vad som kan ha hänt och vad som är fel.
Batteriet ger 12V så det är inte problemet och jag har försökt att felsöka det elektriska men eftersom jag inte har något elschema eller större erfarenhet av att felsöka motorer så har jag inte kommit fram till någonting.

Skulle vara jätte tacksam för tips och idéer om vad som kan vara fel och hur man åtgärdar detta.

MVH. Michel
Buggebubben
Hej,

Hade problemet att det inte hände någonting när jag vred på nyckeln heller rätt var det var. Efter ca 50 ggr så tände den men nästa dag man skulle klippa var det samma sak. Jag har en Villa 1302 från -97

Om du har kollat alla kontaktytor så inget är glappt så skulle jag gissa på start-solenoiden (tror jag den heter)
Det var boven på min maskin.
Det är den svarta plastmanicken som sitter mellan startnyckeln och batteriet (framför batteriet alltså), där det är som mörkast och trångast och flest kablar. Två grova kablar och två tunnare kablar är anslutna till denna tingest.

En ny sådan kostar ca 250 spänn hos din reservdelsbutik.

Är du osäker på vilken del jag menar så säg till så skaffar jag ett kort på min gamla solenoid som jag har kvar.
Rhodde
Tack för ditt tips!

Jag tror att jag vet vilken del det är, alla sladdarna går in i den på samma sida, eller?
Och den sitter så att man kan dra ut den ur plastmanicken utan att kablarna följer med?

Jag fick ett tips om att kolla om spänningen på batteriet sjunker när jag vrider på nyckeln, kan tydligen vara så om det är dåligt laddat. Då skulle det funka att starta den med startkablar vilket jag ska prova senare idag.
Tycker att det låter rimligt eftersom den startade perfekt i höstas. Om inte det hjälper så får jag testa att byta ut solenoiden, 250:- är helt överkomligt.

Buggebubben, har du någon manual- instruktions- reperationshandbok till din maskin, vet du var man kan få tag på en?
Buggebubben
Jag fick inte med någon manual när jag köpte huset (klipparen ingick i köpet) men om jag inte minns fel så jagade jag tag på en manual. Ska rota hemma ikväll och se om jag kan hitta den. Återkommer.

Ja kolla batteriet först. Sedan vet jag att kompisen hade problem med sin startsolenoid på en gammal bil när man var yngre. Han fick knacka till på den med en skiftnyckel innan han skulle starta. Kanske kan det funka även på gräsklippare....bara så du an klippa gräset en gång menar jag. =) I längden så bör man nog byta dock.

Buggebubben
Kollade hemma nu och jag har en "Bruksanvisning"
Står mest hur du startar den, byter olja osv, inga mektips direkt om det var det du tänkte på.

Allt som har med Stiga att göra har ju artikelnummer och numret på bruksanvisningen är: 8211-0210-04

Ring deras kundservice och be om en kopia vettja. cool.gif
Rhodde
Ja, det var främst om det fanns lite mektips, men det kan säkert vara bra att ha ändå, ska kolla med Stiga.
Det visade sig vara batteriet i alla fall biggrin.gif så jag fick igång den med startkablar... Gött!!!

Däremot så märkte jag att skärbladen inte ville driva, så jag vände på maskinen och upptäckte att en fjäder lossnat under. Det är en fjäder som borde sitta fast på den lilla remmskivan som spänner remmen som går till klippagregatet, men jag är inte helt säker på hur fjädern ska sitta. Satte fast den i den metallskena som den lilla remmskivan sitter på och sedan på det stag som bromsar den stora remmen som i sin tur driver den större remmskivan som remmen till klippagregatet också sitter fast vid. Svårt att förklara, men om det är någon som hänger med verkar det vara rätt?
Har inte hunnit testa den ännu för att se om jag har monterat den rätt men är det någon som vet eller som kan fota sin villa på undersidan så skulle jag vara tacksam?

Tack ännu en gång Buggebubben, ska kolla med Stiga om manualen...
Buggebubben
Vill bara dubbelkolla först innan jag lägger mig under den, har du det klippaggregatet med 3 knivar som jag?
Finns ju också med 2 knivar har jag sett.....

PM:a mig din adress så kan jag dra kopia på manualen och skicka den.
Det är bara några A4-sidor.
nabbensbergaren
Kolla säkerhetskontakterna, under stolen och till kraftuttaget. Är det fukt där startar inte maskinen. Då tror den att krafturtaget är tillkopplat och ingen sitter på stolen. Kontaksprej oftast löser problemen.
breten
]Hej där ute Fick du någon hjälp ? I så fall kanske du kan komma till undsättning i denna stund.
Köpte en gammal Stiga Villa som jag mest haft problem med .
Nu att få ihop drivningen till klippremmen . Ett "stag " har lossnat och jag vet inte hur det skall spänna ett av de mindre hjulen. Kan man ha sån tur att det
finns någon som har en bild på hur remmarna (3 st) skall gå vore det till stor hjälp
Buggebubben
Jag bytte fasktiskt alla mina remmar för två veckor sedan och ritade ner hur dom skulle sitta.
Ge mig ett dygn så ska jag se till att göra en liten skiss i paint.

Buggebubben
Jag har nu överträffat mina vildaste fantasier av hur vackert man kan måla i paint, se bara!
Förmodligen så är den helt obegriplig och om så är fallet så får jag ge mig under med kameran.
Säg bara till.

TIPS! Alla remmar under är standard fläktremmar av standardlängd. Vid byte så funkar det alltså lika bra med andra fabrikat än Stiga vilket förmodligen blir billigare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon