Full version: "Ta död på Aspen"
Majsan
Har fällt en 15 meter hög Asp och vet att vi kommer få rotskott i mängder. Kan jag på något sätt undvika detta nu när jag står inför fullbordat faktum?
Cilla
Nej inte förhindra, men du kan lindra effekterna.
Om aspen stod i närheten av gräsmattan kan du klippa ned skotten som kommer där innan de hinner upp. Kör en eller två extra gånger med gräsklipparen i höst.

Det går att trötta ut ett asprotbestånd men det kräver jobb med sekatören. För att rotsystemet ska hållas levande kräver det blad. Får de inte behålla blad, dvs rotskott, så förlorar roten så småningom energin.

Jag har gjort några mindre experiment med att i vissa områden klippa ned asp och i andra ringbarka också småsly. Det verkar som att ringbarkningen också på småskott är mer effektivt.

Tag med en vass kniv och skär några snitt i barken runt skotten som poppar upp och låt de stå och dö så. När de är torra och helt utan liv klipper du av dem.

Lyckas du inte kanske det är bättre att försöka göra något vackert med de ungaspar som kommer upp än att för evigt brottas med livet under marken...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon