Christoffer
Jag gav bort en citronkattmynta till en grabb som säger att hans katt
tog en tugga av den och snabbt spottade ut den.
Varför reagerade den så?

Detta sägs för övrigt vara en katt som tuggar i sig allt möjligt, även
julrosor.
mollys_matte
katter gillar generellt inte citron, och jag har aldrig hört talas om citronkattmynta?!
Kattmynta däremot Nepeta cataria, ska väl nästan vara lite som katt-knark?!
Icke att förväxla med andra Nepeta som väl inte alls har samma effekt.
Sen vet jag inte om katterna äter kattmynta, har mest varit med om att det strukitsig mot den och rullat sig i den osv... fast intee ätit.
Christoffer
Aha, det förklarar saken. Citronlukten i det hela.
Citronkattmyntan är Nepeta cataria 'Citriodora' och vad jag läst, så ska
den enligt vissa sidor gillas av katter, men nu bläddrade jag på internet, och
det visar sig som att Citronkattmyntan faktiskt inte är så bra
som den vanliga Nepeta cataria. Jag hade ingen aning om att katter
inte gillar citron. Är det några fler plantor som katter inte gillar, alternativt andra lukter/smaker?
Mollis
CITAT (mollys_matte @ 06-05-2008, 19:08) *
katter gillar generellt inte citron, och jag har aldrig hört talas om citronkattmynta?!
Kattmynta däremot Nepeta cataria, ska väl nästan vara lite som katt-knark?!
Icke att förväxla med andra Nepeta som väl inte alls har samma effekt.
Sen vet jag inte om katterna äter kattmynta, har mest varit med om att det strukitsig mot den och rullat sig i den osv... fast intee ätit.

Johodå, den vanliga Nepeta faassenii (Kantnepeta) älskar dom, de både rullar runt i den och äter den...
mollys_matte
Citrus överhuvudtaget gillar inte mina katter iallafall.
Kan inte komma på nåt mer på rakarm.

Så vanlig nepeta funkar med? det låter bra, jag har inte lyckats hitta just "cataria" nånstans. fast... då får man kanske alla katter i byn på tomten... thumbdown.gif
Christoffer
Frön till N. cataria hittar du hos Impecta. Plantor har jag dock aldrig sett, bara av Kantnepetan, som tydligen också ska vara önskvärda för katter.

Pius
Visst äter och rullar sig katterna på kattmyntan, platt som en pannkaka är några av min kattmynteplantor. giggle.gif

Men Cataria har jag aldrig lyckats dra upp från frön. Däremot en annan gräsligt ful och högväxt kattmynta som katterna älskar.

Rambo, en av mina katter, han vaktar två av dessa fula kattmynteplantor mot sina kompisar, de får absolut inte smaka hans kattmynta. a0a.gif

Pius
eugenia
CITAT (Christoffer @ 06-05-2008, 20:55) *
Aha, det förklarar saken. Citronlukten i det hela.
Citronkattmyntan är Nepeta cataria 'Citriodora' och vad jag läst, så ska
den enligt vissa sidor gillas av katter, men nu bläddrade jag på internet, och
det visar sig som att Citronkattmyntan faktiskt inte är så bra
som den vanliga Nepeta cataria. Jag hade ingen aning om att katter
inte gillar citron. Är det några fler plantor som katter inte gillar, alternativt andra lukter/smaker?

De lär ogilla tagetes. De sägs ska gå omvägar kring tagetes. Till och med katter dissar alltå denna blomma!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon