|
Fru fet
06-05-2008, 18:18
Vad kan man sätta, perenn eller sommarblomma, som klarar ett riktigt soligt och torrt läge? En typisk husväggsrabatt är det med sol nästan hela dagen. Fram till midsommar är det fint med div lökväxter och två jättestora pioner, men efter det är där ganska tomt. En Flammentanz (ros) och ett gäng kokardblommor är det som blommar sent. Vill gärna ha tips och helst på riktiga färgbomber, jag menar, rabatten är redan cerise, gul och orange så jag kan lika gärna fläska på  ! Tack på förhand, jenny
Krolliljan
06-05-2008, 18:48
Kantnepeta, lavendel, purpurklätt  Dagliljor. Jag har Frans Hals i gassande sol.
Christer i Falköping
06-05-2008, 18:50
Finns en riktigt torktålig rackare, gul, som nog bara går att köpa som frö hos impecta. Ullblad, Eriophyllum lanatum. Verkar tåla hur mycket torka som helst. Har prästkragelika blommor blir sisådär 30cm hög. Har en tendens till att sprida sig med frö dock, plus att tuvan blir större för varje år. Jag har den och gillar den skarpt. Christer.
Fru fet
07-05-2008, 10:55
Tack för bra tips. Liljor ids jag nog inte med - har gott om liljebaggar i just den rabatten - men annars var han tjusig, Frans! Den där ullblomman såg lite spännande ut - kanske skulle man prova! Är den svårodlad?
jenny
Lars-Olof Arvids
07-05-2008, 11:15
Sedum klarar sig alltid! Likaså kungsmynta och många andra myntor, som dessutom doftar gott och lockar vackra fjärilar.
Olle
Krolliljan
07-05-2008, 11:24
CITAT (Fru fet @ 07-05-2008, 11:55)  Tack för bra tips. Liljor ids jag nog inte med - har gott om liljebaggar i just den rabatten - men annars var han tjusig, Frans! Den där ullblomman såg lite spännande ut - kanske skulle man prova! Är den svårodlad?
jenny Liljebaggarna går inte på dagliljorna
Anna i Åkarp
07-05-2008, 11:26
Kärleksört!  Det finns massor av olika varianter med blommor i rosa, rött eller vitt och bladverk i grönt eller rött. Höga och låga. Blommar framåt hösten men är fina med knoppar hela sommaren. Och så något gräs till det kanske? Och lammöron?
Aqvakul
07-05-2008, 14:23
Nävor, sedum, lavendel, digitalis, fänrikshjärta, vinca minor etc
Lite varning för kärleksört om du brukar ha rådjur på besök - verkar vara deras älsklingskrubb....
ingrids
07-05-2008, 14:34
Det verkar vara olika bud på om liljebaggar mumsar dagliljor eller inte - jag har varit spik på att så inte är fallet men det finns visst forumister har varit med om annat. Det finns frilandskaktus - visst borde den vara säker för det mesta
Fru fet
07-05-2008, 14:51
Inte Älvsjörå(o)djuren tror jag! Har flera stora plantor kärleksört i en annan rabatt och de har aldrig blivit rörda. Annars äter de de mesta. Förra sommaren hade jag växthusdörren på glänt en sensommarkväll och en stor kruka luktärter därinne - då stack bambi helt sonika in skallen och försåg s-ig!- När jag gick ut och gapade påhonom sprang han för+stås åt fel håll - in i växthust. Vilket liv innan han tog sig ut därifrån och stackars mina tomater! Nå, det var väl en liten avvikelse från ämnet. jenny Ja, nånslags nepeta kanske vore fint. Kungsmynta har jag redan flera kvadratmeter. Luktar gott när man går med gräsklipparen men nedrans vad de sprider sig! jenny
Christer i Falköping
07-05-2008, 17:56
CITAT (Fru fet @ 07-05-2008, 11:55)  Tack för bra tips. Liljor ids jag nog inte med - har gott om liljebaggar i just den rabatten - men annars var han tjusig, Frans! Den där ullblomman såg lite spännande ut - kanske skulle man prova! Är den svårodlad?
jenny Nej, jättelätt. Tror det var för över tio år sedan jag sådde mina och om jag inte minns heklt fel är de varmgroende. Blommade dessutom redan första sommaren om än smått. Christer.
Krolliljan
07-05-2008, 18:55
CITAT (ingrids @ 07-05-2008, 15:34)  Det verkar vara olika bud på om liljebaggar mumsar dagliljor eller inte - jag har varit spik på att så inte är fallet men det finns visst forumister har varit med om annat. Det finns frilandskaktus - visst borde den vara säker för det mesta  Då har jag haft tur.  Jag har aldrig haft några liljebaggar i dagliljor, varken innan eller efter det att jag skaffade liljor också.
Kilmister
10-05-2008, 01:20
CITAT (Fru fet @ 07-05-2008, 15:51)  Inte Älvsjörå(o)djuren tror jag! Har flera stora plantor kärleksört i en annan rabatt och de har aldrig blivit rörda. Annars äter de de mesta. Förra sommaren hade jag växthusdörren på glänt en sensommarkväll och en stor kruka luktärter därinne - då stack bambi helt sonika in skallen och försåg s-ig!- När jag gick ut och gapade påhonom sprang han för+stås åt fel håll - in i växthust. Vilket liv innan han tog sig ut därifrån och stackars mina tomater! Nå, det var väl en liten avvikelse från ämnet. jenny Ja, nånslags nepeta kanske vore fint. Kungsmynta har jag redan flera kvadratmeter. Luktar gott när man går med gräsklipparen men nedrans vad de sprider sig! jenny Off topic. Då har du inte varit med om en älg i garage. Hujedamej. Tur att bilen var ute.
Fru fet
11-05-2008, 10:28
Det här har det än så länge bvlivit: lavendel (Hidcote Blue). Tvekade lite här eftersom vi redan har ganska mycket lavendel på vår lilla tomt. Men maken älskar lavendel och den är ju både vacker och väldoftande. Sen blev det backtimjan i rosa och vitt. Köpte en liten pluttig oxalisplanta av någon ovanlig sort också - men den råkade min ettåring sätta sig på så den är nog bortom all räddning gissar jag  . Jag skall försöka få tag i någon tjusig kärleksört också (jag vet att det finns en alldeles scharlakansröd sort, den vill jag ha) och sen skall jag få ett par ruggar dagliljor av den gammaldags gula sorten av min syrra som behöver dela sina. Sen är det fullt! Tack för alla förslag  ! jenny
Christer i Falköping
11-05-2008, 10:33
De allra flesta oxalisarna är rena ogräsen, så den klarar sig säkert av en sittning eller två. Även de mer känsliga borde klara det. Christer.
Fru fet
11-05-2008, 11:21
Ja Christer, man kan ju alltid hoppas, men den ser lite ledsen ut minst sagt..En sån här är (var..) det: http://www.peterkornstradgard.se/bilder_06...s_laciniata.htm(Bild från Peter Korns trädgård). jenny
Christer i Falköping
11-05-2008, 11:33
Otroligt vackra dedär! Det kan säkert hända att den vissnar ned om ett tag, men om den hamnat rätt kommer den tillbaka nästa år. Christer.
Fler torktåliga som blommar: kantnepeta (Nepeta x faassenii 'Six Hills Giant') och jätterölleka (Achillea millefolium)! Båda stortrivs i min supertorra söderrabatt som knappt ens har nån jord. Man fattar inte hur de överlever...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|