Sonny

Kära trädgårdsentusiast,

Jag är helt "grön" när det gäller sådant här. Köpte två st små Rhododendron-plantor. Nu är de ca 35 cm höga och har inga förgreningar. Bara stora, fina blad på en fin stam.

Nu undrar jag vad som händer om man klipper av toppen på dem? Kommer hela Rhododendron vissna eller kommer den börja förgrena sig...? Jag vill ju att det skall bli en fin och tät buske redan från början och då är det väl bäst att köra den långsamma stilen och inte bara låta dem skjuta iväg i höjden? Eller har jag missuppfattat detta?

Två stycken små Rhododendronplantor i en stor, stor kruka som jag vill ska bli en fin buske i kruka på balkongen sedan. Den har fått bo i krukan i ca 3 veckor nu och verkar stormtrivas. Den får all gödning den behöver och lagom sol/skugga. Växer kanske en cm per dag nu och som sagt.... Vill ju att det skall bli Rhododendron-buskar (och inte några Rhododendron-träd istället)

Snälla, vad är bäst att göra med plantorna i krukan?

Vänliga hälsningar,

Sonny

Lotta i Gbg
Ofta brukar de ordna till förgreningen själva, men det går bra att försiktigt bryta av toppskottet, då stimuleras sidoknopparna att komma.
Sonny

Hej Lotta och TACK för ditt goda tips smile.gif

Ja, får se om jag förstår hur du menar nu, för grejjen är den att själva plantorna växer ju bara på sin stam... Men det är alltså den du menar är toppskottet då...? (vet att jag verkar helt dum nu men är som sagt helt grön på sådant här... tycker det växer toppskott överallt på olika växter, man vet ju vad man skall röra och låta bli tillslut...)

Så om jag bara bryter (klipper?) av plantans stam (jag kan inte se några sidoskott...), så kommer alltså sidoskott stimuleras att växa fram..? För nu har plantorna i alla fall rotat sig, i och med att de växer och verkar trivas väldigt bra annars.

Bara så jag inte förstör dem nu... Så dumt det här men jag vill verkligen att det skall bli en fin rhododendronbuske redan från start.

Mvh - Sonny

Lotta i Gbg
Du ska absolut inte bryta av plantans stam! På varje rhododendron så kommer det ett bladskott (på många är det också blomknoppar) i bladrosetten . Det är detta lilla (på en del börjar det redan bli lite större nu) spetsiga skott som sitter i bladrosetten som du ska bryta av försiktigt.
Lotta i Gbg
På bilden pekar pilen på knoppen som jag menar att du försiktigt, för att inte skada övriga knoppanlag runtomkring, kan bryta av.

Skott på rhododendron
Sonny

Åh... Tack så hemskt mycket Lotta. Vilket besvär du har gjort för att jag skulle förstå och inte förstöra plantan.
-Ja, nu förstår jag precis hur jag skall göra. Då skall jag avvakta tills nästa knopp kommer och bara försiktigt ta bort den - och sedan hoppas att den börjar skjuta sidoskott istället. Så liksom själva stammen stannar av. Är ju roligt att kunna få busken så tät i botten redan från början. :-)

Lotta... STORT tack för ditt svar och att du även skickade en beskrivande bild. Ibland känner man bara att ett tack är för lite... men hoppas du känner att det är enormt uppskattat i alla fall!! :-)

TACK!! smiley_small_hug.gif

Sonny

Bassam
iallafall kan man beskära Rodonderon efter blomning slut, det är bra för att inte förlust blommor..
Lycka till ,H:Bassam
Sonny

Hej Bassam - och tack för ditt svar! :-)

Ja, sedan när den blommat så skall den ju beskäras också. Har tittat runt på nätet kring detta men det står ovanligt lite om just Rhododendron-beskärning och växten överhuvudtaget. Knappt något här på Odla heller.

Nu vet man i alla fall hur man kan få den att börja skjuta små sidoskott, utan att klippa i den som liten planta - men berätta gärna hur man beskär Rhododendron efter blomningen så det finns att gå tillbaka och läsa sedan. Står ingenting på nätet kring det. Det kanske har sin förklaring... jag vet inte... Men vi är många som behöver pedagogiska tips och förklaring. Så man lär sig från grunden och inte bara klipper hur som helst sedan. Är väldigt dyrbart och uppskattat med dessa värdefulla råd!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon