AstaC
Min mamma kommer från Finland och vid hennes föräldrahem växer en gammal, gammal ros. Den är ca 1,5 hög och kanske lika stor i omfång. Det är en fristående buske som inte behöver något stöd. Den får små ljusrosa rosor som doftar gott. Många rosor och blommar länge. Jag TROR att blommorna kommer som klasar, men jag minns inte alldeles säkert.
Har sökt på gammeldags rosor men har inte lyckats hitta någon som verkar rätt. Någon som har en aning?
Anders Roslagen
Det kan vara en pimpinellros av något slag. De doftar mycket gott och är vanliga i Finland. Finska rosensällskapet har ett bildgalleri på sin sida, kolla där.

Länk
anilin
Kan det möjligen vara Mozart?
Hälsningar anilin
AstaC
Oj - den där finska rosensällskapet var en intressant sida. Håller på att ta mig igen om den, den är ju inte så himla bra uppbyggd. Men någon Pimpinell eller Mozart är det inte. Den är inte enkel. Den liknar lite den här bilden i växtsätt och färg, men det är mycket mindre rosor på dem.

Men jag skall plöja mig igenom den där finska sidan. Rosen kanske finns där.
Fågelvägen
Kan det vara en nejlikros du tänker på? Den har ganska små blommor i mängder och blommar länge. Sorten heter ungefär Pink Grootendorst, tror jag. Kronbladen ser ovanliga ut, de är liksom fransiga i kanten - du känner nog igen den om det är den som fanns vid din mammas föräldrahem.
Fågelvägen
Inlägget syntes inte först, sedan dök det upp dubbelt.
Kajsa

Lägger in en bild på Pink Grootendorst då jag har alla sorterna i tre färger, ingen av dessa har någon doft och blir ca 2 m och är väldigt taggiga, Rugosa ros, blommar hela sommaren, men denna är det nog inte ?

Blommar rosen du söker hela sommaren eller bara mitt i sommaren ? Vi får hoppas Anette kikar in hon kan mycket om finska rosor.
Den här länken fick jag av Anette, ett postorderföretag med rosor, kanske kan du leta runt lite där
Finska rosor Fick visst bara in halva sidan men adressen är www.taimisto.net
Ta en bild i sommar och maila över, kanske vet dom, ja man kan ju chansa lite, det är svårt gissa utan ett foto.
AstaC
Inte en nejlikros. Den är i färgen väldigt lik den bild jag hittade på den andra finska sidan. Och även i utseendet på blommorna. Bara att blommorna är mindre.

Ytterligare en bra sida att gå igenom. Tack.

Nej förstår att det är svårt utan bilder. Problemet är att mamma blivit så gammal nu att vi inte åker dit längre. Håller på och kollar om jag har den på något gammalt fotografi.

Kan inte svara på om den blommar hela sommaren. Men den blommar i vart fall i juni och juli - det är den tiden på året jag varit där.
Christina i Taxinge~
'Agatha Incarnata' är en gallicaros med små, väldoftande rosa blommor.
Den brukar kunna överleva det mesta och bli gammal. Gallicarosor blommar oftast i juli och remonterar inte.

Agatha Incarnata

Helenavborg
En gammal ros, rätt vanlig i vissa delar av Finland, är Juhannusmorsian (Midsommarbruden) med små ljusrosa, doftande blommor längs grenarna. Den är en pimpinell som kan bli rätt hög.
Fågelvägen
AstaC Det låter som en vacker ros att leta efter! Hur långt norrut i Finland växte den? De rosor som blommar tidigt här - i början av juni - kanske blommar i juli där rosen växte. Du skrev att den INTE var en pimpinellros. Minns du hurdana blad och hurdant växtsätt den hade?
AstaC
Tack för alla svar. Jag tror inte att det är en pimpinell för enligt min minnesbild så är det inte enkla blommor. Jag har letat som en galning men ha inte hittat något fotografi. Skall be mamma fråga våra finska släktningar om det går att skicka ett skott.
Såvitt jag minns var det gansk tunna, små blad. Hela rosen var som en miniatyrros fast busken i sig var stor. Mamma kallar den halvvild. Och den växte som en buske, inget stöd.
Stiffe
Det låter definitivt som en pimpinell, de har små tunna ormbunkslika blad. Det finns massor av mer eller mindre fyllda pimpineller. /S
Anders Roslagen
Asta, under pimpinellrosorna i bildgalleriet (den tidigare länken) finns det flera sidor med rosor, det låter som om du bara har hittat den första sidan ännu, när du skriver att pimpineller är enkla... För det finns många dubbla och fyllda där! Kolla igen!
AstaC
Helt rätt Anders - jag hade totalt missat att där FANNS mer än en sida!
Den här som heter Else var väldigt lik.

Liksom den här som heter Ensi.

Kan kanske bli något det här.
Tack!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon