Jag har just blivit med växthus och det ska bli så roligt att odla olika grönsaker.Jag undrar om det är någon som odlat squash i växthus? Blir de kanske för stora och tar för mycket plats?
De tar ganska stor plats, och det kan kanske blir problem med pollinering, de är ju skildkönade.
Fru fet
07-05-2008, 11:03
Provade förra året, det gick inget vidare. Jag och syrran satte samtidigt (vi bor nära varandra) och hennes som växte på friland blev betydligt finare och bar mer frukt. Så det kändes lite som slöseri med växthusplats.
jenny
Tack för svaren! Det blir nog att sätta ut squashen på friland i år också!Tyckte bara de växte så dåligt förra året så jag hade tänkt prova att odla i växthuset i år.
Hej,
satte en självpollinerande sort förra året - gold rush hette den. och det gick jättebra i växthus, fast de blev ju jättestora! Hade 6 plantor och de tog upp halva mitt växthus (som bara är 5 kvm). Jag planterade i 10 l. hinkar och satte sedan ut dessa i halvskuggigt läge då de inte längre fick plats i växthuset. var väldigt enkla att driva upp och tacksamma. Goda var de också - fick väl en 20 - 25 bra frukter.
lycka till.
Åsa, mälardalen zon 2
09-05-2008, 10:05
Gold Rush F1 är INTE självpollinerande, inga sorter squash är självpollinerande de har skilda han och honblommor det ska dock finnas någon sort som ska kunna bilda frukter utan befruktning (dessa sorter borde inte då kunna få kärnor)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.