kennetto
06-05-2008, 21:04
Jag har ett litet växthus 8,3m men har stora problem med det .Jag odlar tomater och gurkor i det men på gurkorna är det någonting som gör små gångar i skalet 2 år i följd har det blivit så och på tomaterna blir det bruna fläckar både på blad och tomater,bytte jord förra våren men det hjälpte inte ,finns det någonting mer man kan göra eller måste jag lägga ner min odling
jag skiska till dig vad som hittat så att Det är potatisbladmögel. Klipp bort alla blad och låt tomaterna mogna. Ta även bort angripna tomater. Det går inte att hindra. Sporerna finna överallt. Vädret avgör.
Obs: det finns olika medel mot mögel men det prablem med karens tiden, karens tiden den tid som behöver någon medel fri från gift.men kan börja bekämpa tidigt.
Lycka till, H:Bassam
på bada tomater och gurkor har du mögel så du kan borta de delar som skadad och skydda dem från att mögel ska växa snabb på frukten, du vet att mögel tycker inte om varm och rörelse luft, men nästa år försöka att rensa din växthus bra och använda behandla med Silver som gör växthuset fri från svampen, och behåller fuktigheten och temperaturen och rörelse luft bra inom växthus.
Lycka till, H:Bassam
Tomater vill ha det relativt torrt medans gurka vill ha det ganska så fuktigt. Ta ut tomaterna ur växthuset och odla enbart gurkan där.
Kan bara instämma i vad tidigare personer skrivit, dessutom är det ofta problem med för stora variationer i temperaturen i växthus på våra breddgrader. För varmt dagtid och kallt nattetid...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.