Fanny-Lo
06-05-2008, 21:30
Här kommer kanske en krokad fråga, men nybörjare som jag är måste jag ju få fråga
Har förstått att gurkört ska vara bra att samplantera med jordgubbar. Men exakt HUR planterar man dessa tillsammans. Jag menar, blir inte gurkörten ganska stor? Om man planterar dessa mellan jordgubbsraderna blir det väl ganska trångt och skuggigt? Hur gör ni som kan?
/Fanny-Lo
gurkört tycker att plantera iväxthus i Sverige för att de mycket känsla för temperatorer, men jordguppar kan klara sig ute i Sverige även om de har samma behöv till näring P K. och jordguppar behöver mycket näring så ska bli stor konkurrans mellan bada.
Lycka till, H:Bassam
ingrids
07-05-2008, 16:36
Hittade åt tipset jag också men håller med om att det inte var så specifikt när det gäller var man ska plantera gurkörten. I ändan på raderna är det enda jag kan komma på som verkar vettigt, inte minst för att den tenderar att sprida sig med frön nåt gud sig förbarme. Just därför är jag lite osäker på om jag själv skulle ta risken - har sett gurkört invadera ett trädgårdsland nästan helt på två-tre somrar.
Fanny-Lo
09-05-2008, 19:53
Hm, ja de verkar ju kunna fröså sig ganska friskt. Men jag tror ändå jag ska sätta några i norra änden av landet.
Ingen som har bilder på samplantering med jordgubbar? Kan vara tillsammans med tagetes eller andra förslag. Skulle gärna vilja se hur man kan göra.
Just nu har jag 25 plantor med svart markduk under, vilket förvisso håller undan ogräset, men det är inte särskilt snyggt. Ska även minska ner antalet en aning...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.