Netha
Fick erbjudande om Coop Med mera Faktura = jag handlar och betalar med mitt Med mera-kort.
Sedan får jag efter drygt en månad, faktura och specifikation på mina inköp.
Inga avgifter om jag betalar inom förfallodag.

Idag kom brev med Pinkod på posten och så klart åkte jag och testade ...
gick galant. tummenupp.gif

Ska bli spännande att se vad vi eg handlar på Coop under en månad. smile.gif

Fler som nappat på erbjudandet?
Lilla Birka
Nej, men jag har ett coopmedmera-kort som jag själv fyller på med pengar. Ser då också hur mycket jag handlat på en månad på coop. Men eftersom coop här är så visset har jag istället ICA:s bankkort där samma sak gäller, jag får in min lön på kortet, kan handla var som helst i världen och får avräkning varje månad. Inga avgifter för valutaväxling, bonus på allt jag handlar, jag är väldigt nöjd med mitt ICA -kort.
Dessutom kan man ibland få dubbla bonusar för samma köp! Jag handlar t.ex på expert som är kopplat till coop, drar mitt medmera-kort och får coop-bonus, sedan betalar jag med mitt ICA-kort och får bonus där också! Bra, va´?
Netha
CITAT (Lilla Birka @ 06-05-2008, 23:48) *
Nej, men jag har ett coopmedmera-kort som jag själv fyller på med pengar. Ser då också hur mycket jag handlat på en månad på coop. Men eftersom coop här är så visset har jag istället ICA:s bankkort där samma sak gäller, jag får in min lön på kortet, kan handla var som helst i världen och får avräkning varje månad. Inga avgifter för valutaväxling, bonus på allt jag handlar, jag är väldigt nöjd med mitt ICA -kort.
Dessutom kan man ibland få dubbla bonusar för samma köp! Jag handlar t.ex på expert som är kopplat till coop, drar mitt medmera-kort och får coop-bonus, sedan betalar jag med mitt ICA-kort och får bonus där också! Bra, va´?

Absolut bra!

Lite novis är jag i "kortvärlden" ... måste se mig omkring och kanske hittar jag då
ännu bättre erbjudanden. Tiden får visa. smile.gif
anncharlotte
Nej jag har inte nappat på erbjudandet :-) Handlar väldigt sällan på Coop. men blev lite nyfiken på ICA-kortet, får du inte någon avgift om du tar ut pengar på bankomat utomlands ?
Lilla Birka
Nix!

Gå in på ICA.se och titta och läs deras bankerbjudande, bra ränta , enda avgiften är årsavgiften som man måste betala även om man har annan bank. Och naturligtvis om du inte betalar inom en månad det du handlat för, i varje fall en del av det. De brukar ange hur mycket man måste betala för att undvika ränta.
Lillja
Coop handlar jag sällan på men däremot har jag ICA-kortet,
har haft det från första början fungerar bra tycker jag, handlar
allt på kort är så jobbigt att ha pengar i börsen.
snuffe
Jag använder mitt Medmera-kort mycket, men jag har inte nappat på erbjudandet.
Jag vill inte har en faktura till att hålla reda på. Mycket bättre att kolla vad jag har för saldo och betala in när jag tycker det behövs.
Eftersom jag är sifferblind betalar jag inte via nätet. Bara tanken på att knappa in rätt OCR-nummer gör mig kallsvettig. En annan sak blir det om man kan få de flesta fakturor i elektronisk form.
*Stintan*
Jag skulle aldrig nappa på det. Att köpa mat på krita ser jag det som och förmodligen skulle det innebära att jag kom hem med långt fler grejer än vad jag skrivit på handlingslistan vilket i slutändan gör att matkontot skulle gå upp. Jag tror att detta påfund är ett affärstrick för dom vet att folk handlar mer än dom behöver.
Lillja
CITAT (Stintan43 @ 07-05-2008, 10:09) *
Jag skulle aldrig nappa på det. Att köpa mat på krita ser jag det som och förmodligen skulle det innebära att jag kom hem med långt fler grejer än vad jag skrivit på handlingslistan vilket i slutändan gör att matkontot skulle gå upp. Jag tror att detta påfund är ett affärstrick för dom vet att folk handlar mer än dom behöver.

Njae, för mig passar det bra, har haft ica-kortet länge och inte handlar jag mer
än vanligt, tycker jag har mer koll nu, och sen handlar jag bara i min närbutik
där finns inte så mycket extra.Har slutat att åka till storvaruhus typ Maxi blir
ju galen hittar ingenting och kommer hem med sånt jag inte behöver.
*Stintan*
Jo men med ICA-kortet köper du väl inte mot faktura eller?
Betty
CITAT (Stintan43 @ 07-05-2008, 13:31) *
Jo men med ICA-kortet köper du väl inte mot faktura eller?

Nej, man sätter in en summa/månad på kortet och så handlar man av dem. Alternativt för in sin lön på ICA-kontot som med vilket bankkort som helst.
*Stintan*
Det var det Netha sa om att handla mot faktura som jag inte gillar.
Lillja
CITAT (Betty @ 07-05-2008, 13:50) *
Nej, man sätter in en summa/månad på kortet och så handlar man av dem. Alternativt för in sin lön på ICA-kontot som med vilket bankkort som helst.

Nä, jag får en faktura varje månad där har jag en kreditgräns och det
står lägsta belopp att betala, tror att man fick välja kredit när sökte om
kortet, nu är det ju så länge sedan minns inte riktigt, de har väl ändrat nu.
Betty
CITAT (Lillja @ 07-05-2008, 13:57) *
Nä, jag får en faktura varje månad där har jag en kreditgräns och det
står lägsta belopp att betala, tror att man fick välja kredit när sökte om
kortet, nu är det ju så länge sedan minns inte riktigt, de har väl ändrat nu.

Okej, man kan alltså välja om man vill handla på kredit eller om man vill handla av pengar man i förväg satt in på kontot! Jag har ingen kredit kopplad till mitt ICA-kort. Jag sätter in en summa varje månad och handlar av de pengarna (vill inte betala ytterligare en ränta på mina matinköp)
Lilla Birka
ICA-kortet finns i två varianter, det ena är det som man själv sätter in pengar på och handlar för. Det andra är ett bankkort som man också sätter in pengar (typ lön eller pension) på och som dessutom är kopplat till Mastercard. Det du handlar för hos ICA eller deras samarbetspartner dras från lönekontot. Handlar du i andra affärer eller utomlands så får du faktura med uppgift om ev. skuld att betala, ingen ränta utgår om du inte drar över tiden med betalningen. På internetbanken kan du se allt du har handlat för, du kan flytta pengar mellan direktkonto och fakturakonto, du kan även ha ett separat sparkonto och du flyttar pengarna fram och tillbaka som du vill.
Dessutom får du ränta på alla dina pengar, även direktkontot, vilket du inte får hos t.ex. sparbanken! Vidare får du bonuspoäng för allt du handlar för, även det du handlar via Mastercard = pengar tillbaka.
Jag har ingenting att klaga på faktiskt.
Bettson
Tro det eller ej men jag tilhär den där skaran som har plånboken fylld med kort. Men jag har inga problem med dom trots att många är kreditkort.

De flesta korten har e-faktua på banken så det är bara att trycka efter löningen så är det betalt. Krediten har nog mest för att det kopplas rabatter och erbjudanden till den.

Tex betalar jag med volvokort på bilverkstaden och reparationen övergick 500 kr så får jag 25 öre rabatt på varje liter bensin i tre månader.

Likaså har jag tre olika bankkort för skulle det vara fel på ett kort en helg så har man annars inga pengar. Pengen finns på kontot men jag kan inte ta ut den.

Utomlands skulle jag inte drämma om att åka utan VISA-kort med kredit så att man säkert har reserv att ta sig hem.

Kontant betalar jag bara frissan. Hon är den enda som inte tar kort.

NÄthandlar gör jag också men med engångkoder kopplade till kortet so att ingen kan fortsäta att använda kortet utan min vetskap.
*Stintan*
Jag har också ICA-kort och är helnöjd med det.
Netha
Nu har jag inte hunnit anv Faktura mer än att jag handlade igår.
Tycker inte att det känns som jag handlar på kredit eftersom jag får faktura
och skall betala hela summan på en gång. Ingen ränta el andra avgifter tillkommer.

Under tiden har jag pengarna på ett extra e-sparkonto som jag öppnade enkom
för detta och då får jag 3,6% ränta på dem.

Swedbank e-spar har fria uttag, du sköter allt via nätet och fåt inga pappersutdrag.

Risk att jag skulle handla mer/för mycket än när jag betalar med Visa-kortet
den finns inte finns inte.smile.gif
*Stintan*
Netha jag talade bara för mig själv och hur jag tror att det skulle bli om det var jag som handlade så flirting.gif
Bettis
CITAT (Stintan43 @ 07-05-2008, 10:09) *
skulle det innebära att jag kom hem med långt fler grejer än vad jag skrivit på handlingslistan vilket i slutändan gör att matkontot skulle gå upp.

Jag kommer alltid hem med mer än jag skulle ha giggle.gif idag skulle jag handla filmjölk, kom hem med två kassar och ingen filmjölk wacko.gif så det blir att handla i morgon också.
Netha
CITAT (Stintan43 @ 07-05-2008, 14:34) *
Netha jag talade bara för mig själv och hur jag tror att det skulle bli om det var jag som handlade så flirting.gif

smile.gif fast jag tror inte att du heller skulle "överköpa" (nytt ord tongue.gif )
*Stintan*
CITAT (Bettis @ 07-05-2008, 14:35) *
Jag kommer alltid hem med mer än jag skulle ha giggle.gif idag skulle jag handla filmjölk, kom hem med två kassar och ingen filmjölk wacko.gif så det blir att handla i morgon också.

Känner igen det där + att jag oftst glömmer handlingslappen hemma a0a.gif a0a.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon