Flower_Flis
jo det är så att ja köpte en växt o det stog på den att den heter Lightning Bamboo Green men stämmer de?? har inte hittat den någonstas på internet. tacksam för svar

bifogar en bild
tyvärr inga bra bilder...
Sussie F-Flower
Vilken festlig växt! Verkligen ovanlig va?

En så'n har aldrig jag sett i varje fall. Hade den så där lite blad när du köpte den?

Du kanske ska söka på "Zick-Zack-Bamboo"... yes.gif

Flower_Flis
japp den hade så lite blad men de kommer skott längre ner...
tack för tiset ska kolla upp de hehe biggrin.gif
Sussie F-Flower
Hittade och kopierade detta från Tradera.
Googlade på: Bamboo "zick-zack" växter.
Står om en "Candy cain" som växer zickzack. Kolla!

Från Tradera:
En bambu som växer i kina,tål ner mot minus 20 grader
växer lite i zick-zack
kan odlas ensam i trädgården el som häck.
Ej samma sorts bambu på bild som jag säljer,men de ser likadana ut i mina ögon...
5st fröer
ODLING:
så fröna på en sand/torv-blandad jord i en varm och skyddad plats ute.
Täck inte fröna mycket, strö på sand bara så att de hålls på plats. Vattna om vädret är torrt.
När det väl växer bambu i din trädgård förökar de sig själva villigt

Om inte du hör ngt fr oss samam dag som auk går ut så är det upp till dig att höra av dig då vi inte kan skicka mail till bla HOTMAIL.
Orkar inte du ta kontakt så bjud ej.

--------------------------------------------------------------------------------

Titta gärna på våra övriga auktioner

Information om Våra växter

glassica
Vad fräck den är!!!!!! tummenupp.gif
Hmm.... nu växte mitt habegär.... en sån vill jag ha...
/// Jessica tongue.gif
Flower_Flis
tack så mycke...
men hittade de här oxå.. http://www.euphorbia.de/p_tithymaloides_ss...maloides%20.htm

det liknar ju den oxå så ja börjar undra wacko.gif
CillaM
Ja, en Euphorbia är det troligen, köttig stam, vit saft som kommer fram när blad eller grenar bryts tyder annars på att det är nån sorts Euphorbia.
Flower_Flis
ja såg nu att den har vit saft + att den blommar nu.. kommer kort lite senare
tack för alla svar!!!
Orkidétjuven
Det är ngn Pedilanthus, som numera är en synonym till Euphorbia.

Systematics and taxonomy
According to recent studies of DNA sequence data[2] most of the smaller "satellite genera" around the huge genus Euphorbia nest deep within the latter. Consequently these taxa, namely the never generally accepted genus Chamaesyce as well as the smaller genera Cubanthus,[3] Elaeophorbia, Endadenium, Monadenium, Synadenium and Pedilanthus were transferred to Euphorbia. The entire subtribe Euphorbiinae now consists solely of the genus Euphorbia.

källa. wikipedia.
Flower_Flis
hmm oki... hehe att de ska finnas så många liknade växter naughty.gif
men thanks.gif iafl
här kommer bilderna rose.gif
igl
jag tycker det ser ut som en skobuske, Pedilanthus tithymaloides. Har inget med bambu att göra. Det finns en helt grönbladig men vanligast är den med vit/gröna blad. Det är ingen ovanlig krukväxt....
mvh
inger
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon