Full version: Daggros
Heda
Har sett att det är mest exklusiva super duper damer som diskuteras här...men jag vill ha en Daggros! Har sett att de finns på Flora linnea och Rosenposten men till väldigt olika pris!! ca 39:- i Danmark och ca 149:- i Sverige...har någon aning om varför? Är det mindre plantor från Rosenposten? Eller finns den i varenda dike där? Funderar också på vad frakten går på från danmark...är det flera hundra??

Vill ha, vill ha!! De är ju såå vackra!! wub.gif
gudrun manell
Jag håller med dig. Daggros, Rosa glauca, är en fantastisk ros, allt från de "daggiga" bladen till de dekorativa nyponen. Och de mycket speciella blommorna får ens rosenhjärta att helt gå i spinn. Jag försökte i flera omgångar att ta skott hos en bekant, men det lyckades inte, så jag köpte en planta på Flora Linnéa. Då gick det bättre. Får den växa och må bra blir den ganska hög, så jag har den som fond. Kolla med Svennis. Han har kanske sticklingar till försäljning. Hälsn Gudrun Manell
Heda
Gudrun: Åkte du dit eller skickade du efter? Ska iof ned till skåne (ganska nära Helsingborg) i slutet av maj...för visst ligger Flora linnea där (i närheten av Helsingborg alltså)? Har förstått att frakten annars går på runt 120 kr...då blir det ju nästan 300:-.....för 300:- får man ganska många perenner....

Den är det vackraste jag sett i rosväg!! Så enkel och självklar...distinkt men ändå gracil! Jag gillar ju de vanliga nyponrosorna som växer i kohagen bland stenblock och berghällar...men färgen är inte lika vacker.

Vi får väl se hur det blir...

Har tänkt att ha den i "hörnet" till kryddgården i en bred lucka i pilstaketet...en båge över som liksom ramar in...åhhh...hoppas att det blir lika underbart som i mitt huvud...
svennis
Visst Gudrun, men den är frösådd.
Heda! Kommer du förbi på E6 kan du hämta en här.
Men de är vädig små, ännu och så kan du se den blomma smile.gif
gudrun manell
Hej igen! Jag köpte rosen på plats. Är du i närheten av Helsingborg tycker jag absolut att du ska åka till Fredriksdal. Det är där Flora Linnéa finns, och där kan du också titta på rosor ute i Fredriksdals planteringar. Frakten i dag brukar ofta kosta lika mycket som det man skickar. För säkerhets skull kan du ju kolla med Flora Linnéa om rosen finns inne. Hälsn Gudrun Manell

Jag hade inte läst Svennis inlägg innan jag svarade. Han har alltså rosen. Tycker du ska åka dit. Svennis är en trevlig bekantskap och dessutom har han massor med rosor - och bin. Han bor i Höja, inte alls långt från Helsingborg. Kontaktar du honom kan han beskriva vägen dit. Lycka till! Gudrun Manell
svennis
Du är go Gudrun! Kul om du kom hit med din syster.
Du är bra på att förmedla mina Rosor.
Mina bästa kunder har jag på Orust.
Nu bär det iväg till Bjäre biggrin.gif
Anders Roslagen
Och Heda, om du uppskattar daggros mycket så köper du både av Svennis och en för att jämföra med från Rosenposten, för då kan du slänga in fler på beställningen! Om du gillar vildrosutseende så kolla in Smarty, Pink Cover och Butterflies - blommar hela sommaren med små enkla blommor.
Sommartorparn
Man får se upp lite med Rosa Glauca. Det dom säljer i affärerna är inte alltid den vilda varianten utan någon slags förädlad variant som heter Nova och med halvfyllda blomman och inte lika mycket vasform på busken.
gudrun manell
Rosa glauca 'Nova' är en ljusrosa halvfylld ros som tagits fram på Öjebyns försöksstation i Västerbotten 1956. Inget ont om den, det är också en fin ros, men plantskolorna bör förstås tala om att det inte är den ursprungliga daggrosen. Utseendemässist skiljer de sig en hel del från varandra. Den ursprungliga Rosa glauca är oslagbar! Gudrun
Heda
Åh, huuu!! Jag vill INTE ha någon förädlad variant!!! Nej äkta ska den vara!! Tack för upplysningen..Gudrun och Sommartorparen.

Tack Anders jag ska kika på Smarty mfl !!

Svennis, är de så små att det tar många år innan den är en buske? Hur långt före blomning?

Tack för alla kommentarer och råd!! rose.gif

Nu måste jag surfa iväg och kolla på Smarty mfl!!
svennis

Svennis, är de så små att det tar många år innan den är en buske? Hur långt före blomning?

Tack för alla kommentarer och råd!! rose.gif

Nu måste jag surfa iväg och kolla på Smarty mfl!!
[/quote]

Om 20 år är de lika hög som min. uppe i takåsen.
Kul med V vasformen det stämmer
Heda
Blev inte riktigt kär i Smarty och dom...fina men inte som Glauca...däremot hittade jag Glory of Edzell och Pimpinellrosen Single Cherry....jättefina! Hmmm, en Glauca ska jag ha...och för i år får det nog räcka...måste ha någonstans att sätta dom också, har flyttat till ny trädgård och har träningsvärk lite överallt av allt grävande i min tunga lerjord....men så roligt det är...sörjde min gamla lite när vi flyttade...men inte nu längre!! smile.gif

Hoppas att jag kan få mannen att gå med på en tur till Fredriksdal bara...

Det är ju vasformen som är det vackraste tycker jag! Ända upp till nocken Svennis!! Det är klart du bor ju i zon 1...

Tror du att du kan artbestämma en ros på bild? Har en vid trappan...tänkte försöka få den bestämd när den blommar. Det är en klätterros, tror jag, den beter sig så iaf. Grannen säger att den är röd, blommar en gång och sedan brukade Edit (som bodde här förut) klippa ner den. Antagligen för att den inte skulle klättra upp på farstubron och blockera dörren smile.gif Edit band ju upp årsskotten i slutet av sommaren...det gjorde inte damen som mellanlandade före oss så den är lite bråkig i år...det är ju möjligt att det är en Flammentantz...årsskotten är riktigt grova och 2,5m långa. Har fått lov att kapa både här och där för att bla kunna komma ur bilen utan att bli "fasthållen" smile.gif

Undrar om jag skulle låta den klättra upp på taket...

Här sitter jag och babblar..och jag som inte ens tycker om rosor, trodde jag smile.gif man kan väl få ändra sig !!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon