160kvm stort hus
Hej!
Våran hydropress verkar vara lite knasig. Det började med att vattenpumpen slog av och på varjegång man spolar vatten i kranarna.
Googlade på det och kom fram till att det itne var tillräckligt mycket tryck i hydropressen. Det ska tydligen ligga på 1,8bar.. ( ca )

Gick ner i källaren igår och kollar på mätaren. Den står på 4bar???

Någon som är dktig på detta? Kanske kan jag lösa det med hjälp av er istället för att lägga semesterkassan på en rörmokare ( som aldrig dyker upp i tid ändå... )

Ska jag tömma hydropressen ändå och sänka trycket?

*Stintan*
Kasnske vattenpumpen som börjar bli dålig. Vi fick byta vår när det va så där. Sänka trycke ska du inte göra. Men kolla hur tryckmätaren uppför sig när du spolar någonstans.
gammelnalle
Lita aldrig på en enkel mätare som brukar sitta på hydropressar och hydroforer.
4Bar är MYCKET för ett enkelt hushåll.
Hur beter sig vattnet när du öppnar en kran?? JÄTTETRYCK eller normalt eller lite??

Om pumpen startar och stoppar ofta brukar det vara för LITE luft i behållaren. Det kan också vara hål i gummiblåsan som ligger inuti.

b
*Stintan*
Mycke och mycke med 4Bar det beror kanske lite på hur du använder vattnet.
160kvm stort hus
Hej!
Tack för svar.

Det är nästan inget tryck i vattnet alls och när pumpen går av på av på av på så pulserar liksom vattnet ut ur kranen.
Och har man använt mycket vatten får man ducha under en ytte pyttestråle.

Ja det är klart, det kan ju vara barmätaren som är trasig. 4 bar låter ju s.. k.. i.. t mycket.
henriks
CITAT (160kvm stort hus @ 07-05-2008, 13:16) *
Hej!
Tack för svar.

Det är nästan inget tryck i vattnet alls och när pumpen går av på av på av på så pulserar liksom vattnet ut ur kranen.
Och har man använt mycket vatten får man ducha under en ytte pyttestråle.

Ja det är klart, det kan ju vara barmätaren som är trasig. 4 bar låter ju s.. k.. i.. t mycket.

1) Stäng av vattenpumpen
2) Öppna en vattenkran och låt rinna tills det slutar, låt kranen vara öppen
3) kolla lufttrycket i gummiblåsan (förslagsvis med en luftpåfyllare till bildäck), skall vara något lägre än det tryck man vill att pumpen skall starta på, tex 2bar.
4) fyll på luft om det behövs, om det inte går att få upp trycket utan att det kommer luft ur den öppna vattenkranen är gummiblåsan trasig.
5) sätt på pumpen igen, stäng kranen, kontrollera trycket igen när pumpen stoppat.
6) Om det fortfarande är problem, kan man justera starttryck och stopptryck, men hur, beror lite på vilken typ av pump det är.

4 bar tryck skulle jag vilja påstå är ganska normalt tryck i hus, lite i högsta laget kanske men helt ok

160kvm stort hus
Tack Henriks!

Jo det var så vi tänkte göra.
Men vi måste tömma från källaren tror jag. Läste att har man hydroforen i källaren måste man tömma från källaren ( längst ner ) annars försvinner inte allt vatten.??

Vi har dessutom ett kalkfilter som enligt instruktion ska rengöras 1-2 gånger per år. Måste höra med förra ägaren om han har gjort det. Annars kanske det är det som spökar?

Vattenpumen måste väl ligga i brunnen gissar jag på ( vadå nybörjare jag? blink.gif ) kommer inte riktigt ihåg vilket lock det var men vi får väl gå på upptäcksfärd i helgen.

Tack för alla svar, i´ll keep you updated...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon