Full version: Vildsvin !
snuffe
Jag har just fått veta att jordhögarna jag ser på ängen nära mitt fritidshus i Sörmland är uppbökade av vildsvin.
Självklart ska man akta sig för att komma mellan en sugga och kultingarna. Men hur pass agressiva är vildsvin "till vardags"? En granne har samtidigt sett en sugga med kultingar och en flock på nio djur i närheten, så det rör sig inte om enstaka djur.
Vilken typ att mark gillar vildsvin ? Huset ligger på en naturtomt med skog och stora stenbumlingar.

Det finns ett STORT grävlingsgryt på tomten, men vi lever i fredlig samexistens. Jag hoppas på samma sak nu. Jag har odlat i pallkragar de senaste åren och jag blir ju inte så glad om den odlingen blir fördärvad.
KURT
De gillar all form av näringsrik mark där de kan gräva upp rötter och insekter. De kan säkert förstöra odlingar, men farliga är de inte, om man inte t ex skadskjuter dem. Se till att du inte smyger på dem i tät skog, så kommer du nog knappast att se dem alls. De är främst aktiva nattetid.
Cockaby
Vildsvin är generellt ganska så skygga djur som snabbt flyttar på sig när man kommer nära, så det är inte så mycket att oroa sig för. Men det finns exempel på där flockar av vildsvin har tappat den här skyggheten och gärna uppehåller sig nära människor. Då vildsvin kan tillfoga ganska stor skada så finns det all anledning att vara försiktig i de lägena och kanske ta kontakt med den som har jakträtten om de blir väl närgångna.

Vid en brukshundklubb i Göteborg hade de problem med en flock vildsvin som t.o.m. jagade folk. Vet inte om de blev avskjutna eller om de fortfarande har problem. Det händer då och då också att hundar kommer i kontakt med vildsvin och blir dödade. Det hände bl.a. här utanför Lund tidigare i år i ett av de allra populäraste naturområdena här.
Bettis
CITAT (Cockaby @ 07-05-2008, 11:23) *
Vid en brukshundklubb i Göteborg hade de problem med en flock vildsvin som t.o.m. jagade folk. Vet inte om de blev avskjutna eller om de fortfarande har problem. Det händer då och då också att hundar kommer i kontakt med vildsvin och blir dödade.

Dom är avskjutna så det är lugnt just nu, men det kommer väl nya.
*Ulrica*
CITAT (snuffe @ 07-05-2008, 09:59) *
Jag har just fått veta att jordhögarna jag ser på ängen nära mitt fritidshus i Sörmland är uppbökade av vildsvin. Självklart ska man akta sig för att komma mellan en sugga och kultingarna. Men hur pass agressiva är vildsvin "till vardags"?
Där jag bor har vi gott om vildsvin. Jag ser spår i bök i skogen, bara 50 meter hemmifrån men jag har aldrig sett något djur dagtid vid normala promenader. De enda djur jag har sett var på långt håll eller vid smygjakt (inte jagt i smyg utan man smyger fram till det som jagas) så jag är inte alls rädd för dem. Några grannar har visst fått in dem i trädgården där de har orsakat en del skada men jag har klarat mej än så länge!

De kan bli rätt stora! Vet inte om jag har visat denna bilden förut:
[attachment=17880:Kopia_av_DSCN6879.JPG]
Sambon med nyskjuten galt... naughty.gif
160kvm stort hus
ulrica, jösses va stor!! Åt ni den eller?
Så stora galtar brukar ju smaka peckola.. ( äckligt )

Vi har oxå vildsvin i närheten, tom på våran rävåtel. Än så länge har dom hållit sig ca 100 meter från tomten. Vill inte ha in dom i mitt nya potatisland. ( viss risk finns ju )
Men tack och lov är det ganska högt jakttryck här så dom är väldigt skygga.
Sen har dom åtlar långt-bort-i-skogen. Jag hoppas att dom föredrar det framför mina potatisar..
krellus
Fixa elstängsel... det enda som hjälper.
Till vår förvåning verkar inte rådjuren hoppa över stängslet heller av någon anledning.
*Ulrica*
CITAT (160kvm stort hus @ 07-05-2008, 13:22) *
ulrica, jösses va stor!! Åt ni den eller?
Så stora galtar brukar ju smaka peckola.. ( äckligt )
Vi åt lite av den, ända tills vi fick smak på kulting. Nu ligger resten i botten av frysen och väntar på strömavbrott... den smakar inte illa men luktar lite mysko under tillagningen vilken inte påverkar aptiten i positiv riktning direkt... men betarna lär nog generera en guldmedalj till sambon! *stolt* wub.gif

Vi ska tydligen göra en finfin vildsvinsåtel inne på skogen med ett särskilt vildsvinsjakttorn så vi får väl hoppas att de hellre håller till där än i trädgården... inte sådär jättemånga som jagar vidsvin här ännu, dessutom har de en enorm stam på Livered (tillhör Koberg) som fyller på med nya djur hitåt hela tiden... wink.gif
160kvm stort hus
CITAT (*Ulrica* @ 07-05-2008, 17:13) *
Vi åt lite av den, ända tills vi fick smak på kulting. Nu ligger resten i botten av frysen och väntar på strömavbrott... den smakar inte illa men luktar lite mysko under tillagningen vilken inte påverkar aptiten i positiv riktning direkt... men betarna lär nog generera en guldmedalj till sambon! *stolt* wub.gif

Vi ska tydligen göra en finfin vildsvinsåtel inne på skogen med ett särskilt vildsvinsjakttorn så vi får väl hoppas att de hellre håller till där än i trädgården... inte sådär jättemånga som jagar vidsvin här ännu, dessutom har de en enorm stam på Livered (tillhör Koberg) som fyller på med nya djur hitåt hela tiden... wink.gif

Vill ni ha hjälp är det bara att säga till.. *blink blink*

Både med jakten och åteln.

Kul med Guldbetar! Det var verkligen ingen dålig gris...
Ralf
Ulrica, har ni låtit vetrinär besiktiga köttet??
hogsatra
I MORSE KOM DET 14 STYCKEN VILDSVIN OCH GICK FÖRBI 10 METER FRÅN MIN TRÄDGÅRD sad.gif BAR DOM INTE GÅR I DEN IGEN.
*Ulrica*
CITAT (Ralf @ 08-05-2008, 10:23) *
Ulrica, har ni låtit vetrinär besiktiga köttet??
Allt vildsvinskött skickas för trikinanalys till labb.
skogstroll
CITAT (hogsatra @ 08-05-2008, 12:04) *
I MORSE KOM DET 14 STYCKEN VILDSVIN OCH GICK FÖRBI 10 METER FRÅN MIN TRÄDGÅRD sad.gif BAR DOM INTE GÅR I DEN IGEN.

jag skulle nog bara bli fascinerad om det kom förbi vildsvin vad de än ställde till med. Det mest exotiska i min trädgård var grannens herefordkor men man får väl nöja sej med det giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon