HelenN
Hej!

Jag har en liten damm som är ca: 3 x 2,5 meter, ca 50-60 cm djup på det djupaste stället. Den är gjord av riktig damm duk. Jag har en massa flytväxter, näckrosor & kabbelekor i dammen. Jag har 5 guldfiskar.

På botten har det hamnat lite jord när jag rensat rabatten o så. Sen är ju dammens sidor smutsiga, om det är alger eller inte....det vet jag inte.. Vattnet ser för övrigt rätt fräscht ut.

Och nu undrar jag om jag måste investera i en damm dammsugare & städa ur allt smuts, alger mm??? Ska dammen vara helt ren? Jag har håvat upp alla löv o allt som hamnat i håven, men på kanterna går det inte att få upp det som är.

Räcker det att köpa en pump med inbyggt tryckfilter & uvc enhet??

Har kollat på Filterpaket Biopress 4000 & Easy Jet 3000 - För dammar upp till 4000 l och den verkar ju bra, har innan haft en liten fontänpump utan filter o uvc.

Hoppas nån kan hjälpa mig, för jag skulle vilja släppa i firrarna o få igång dammen snart.
Monaxe
Om jag gör rätt eller fel vet jag inte, men så här brukar jag göra med dammen (har en hel del guldfisk och Koi)

Varje höst gör jag ett rejält delvattensbyte inför vintern, håvar upp allt skräp jag kommer åt och sätter nät över för att om möjligt unvika mer löv i dammen. Tar sen bort det innan ev is. Ishätta och syrestenar får gå hela vintern i dammen, stänger av pumen som filtrerar för att inte skapa för mycket oro i vattnet som fiskarna måste jobba emot när de ska vara i dvala. Brukar göra rent pumpen, filter och Uv enheten och ställa undan det över vintern. Alla fiskar har klarat sej galant i dammen över vintern, tack och lov. Har under alla år bara förlorat en fisk, den fastnade i isen.

På våren sätter jag igång pumpen med filter för att få lite cirkulation i vattnet (vattnet rinner via en bäck) och efter några dagar/vecka gör jag ett rejält delvattensbyte igen. Plockar upp allt krafs jag kommer åt och snyggar till. Brukar också vara rätt snabb med UV enheten för algerna växer på snabbt som katten och när dom väl börjat växa är det svårare att få bukt med dom.
Jag har ännu inte dammsugit botten eller så, det behövs ju bakterier för att få en bra balans i dammen. Men om man har mycket fisk måste man med ett antal års mellanrum tömma dammen och göra en rejäl rengörining. Fiskarna skitar ner otroligt mycket. Men det har jag som sagt ännu inte gjort, får se nästa år...
Det tar några år innan man har en bra balans i dammen med växter, rening och en bra nedbrytning av allt som fiskarna lämnar... Därför har jag ännu inte gjort någon rejäl storstädning.

Dammsidorna är inte lätta, dom ser lite tråkiga ut med sediment och skit som syns, men jag har inte gjort rent det på något speciellt sätt, inte mer än det jag kan fixa med händerna. Sedan när växterna är igång döljer dom ju mycket. Fiskarna gillar också att stå och beta just i kanterna, har ingen aning om vad det är som kan vara så gott??!!
Tror egentligen inte att man behöver någon damm-dammsugare, man kan ju med hjälp av en slang och häveffekt suga bort det man når från botten.
Så gör jag med min damm, och det har fungerat ganska bra i flera år. (Men algerna kan man ju bli galen på, hade aldrig fungerat utan UV)
HelenN
Tack Monica för ditt svar!!! Vad har du för pump o filter?
Monaxe
Pumpen måste jag erkänna att jag inte har en aning om vad den heter, men det är en stöddig rackare som pumpar runt vattenmängden i dammen flera gånger om utan problem, + att den trycker vattnet ca 1,5 meter upp till filtertunnan och jag kan samtidigt också ha i gång en fontän om jag vill. Köpte den begangnad via en forumist på AoT för några år sedan.
Men vad jag har lärt mej är att det är ingen ide att snåla just på kapaciteten på pumpen, vattnet måste cirkulera igenom filter ca 1 gg/tim för att det ska bli en bra rening, det lönar sej i längden definitivt att lägga pengar på en stöddig pump. (lärt mej den tråkiga vägen, helt igenslammat dammvatten....)

Filter tunnan är ett hemmabygge: en vanlig plasttunna (typ regntunna) med ett inlopp upptill och ett utlopp nedtill (borrat själva).

I botten ligger större sten som inte kan fastna i utloppet, sedan ett rejält och kraftigt nät, vikt flera gånger så det blir riktigt små maskor, ovanpå det lecakulor i mängder. nästan hela vägen upp i tunnan. Lava sten ska vara ännu bättre sägs det, men leca fungerar också bra. Det är meningen att man ska få "goda" bakterier att trivas i lecakulorna och därmed hjälpa till med nedbrytningen.

Ovanpå lecakulorna ligger en stor "skumgummibit" en sån som man köper i akvariebutiker (köpte min på Hornbach). Den är tillskuren så den passar precis i tunnan.
Vattnet börjar alltså med att rinna igenom denna "skumgummigrej" och sedan vidare ner genom lecakulorna och ut genom det nedra hålet, som via en nedgrävd slang gårt till bäcken. I bäcken har jag mycket grus för att ytterligare rena vattnet på väg tillbaka till dammen.

"Skumgummit" sköljer jag rent ca varannan vecka under sommaren, det blir riktigt mycket skit som fastnar i det.

Detta hemmabygge har fungerat jättebra, men eftersom jag har så mycket fisk blev det ändå problem med övergödning och alger, men det gjorde UV't susen mot.

Fontänen vill jag helst inte ha igång, tycker det blr för mycket plaskande då, + att man tappar så mycket vatten, blåser det det minsta så flyger det vattendroppar hursom helst. Men riktigt varma dagar brukar jag dra igång den för att få mer syre i vattnet, fiskarna älskar det...
HelenN
Smart att göra ett eget filter, och det verkar ju funka bra!!!! Jag har suttit o läst om pumpar o filter och jag bllir ju inte klok på alla råd 6 rön. Ska åka till grannstaden imorron o kolla om de har nåt hemma som är bra till mig.

Grönberg
Vi rengör i princip aldrig våra dammar, vi plockar lite efter hand, vi har iofs ett Hozelocksystem med 2 st 50 liters filter med uvljus och pumpen ger 12 m3 i timmen.
Det är bra om din damm får skapa sin egen biotop, med tiden så bryts smuts och växtdelar ner av sig själv, algproblemen är värst 1:a halvan av säsongen innan dammens växter reducerar kvävet, men ett bra tips är att stoppa i en säck med halm som du sänker ner i dammen genom att lägga i ett par stenar i den, ta en säck av juteväv eller plast, huvudsaken är att den dränerar väl (potatissäck eller en löksäck modell större eller mindre allt efter behov), efter ett par veckor ser det ut som källvatten.
På hösten efter lövfällning plockar vi det värsta med en håv.
Vi tar inte in fisken över vintern, endast en liten akvariepump håller en liten isfri yta (nu har vi ju knappt några vintrar nere i Skåne sad.gif )
HelenN
CITAT (Grönberg @ 09-05-2008, 11:18) *
Vi rengör i princip aldrig våra dammar, vi plockar lite efter hand, vi har iofs ett Hozelocksystem med 2 st 50 liters filter med uvljus och pumpen ger 12 m3 i timmen.
Det är bra om din damm får skapa sin egen biotop, med tiden så bryts smuts och växtdelar ner av sig själv, algproblemen är värst 1:a halvan av säsongen innan dammens växter reducerar kvävet, men ett bra tips är att stoppa i en säck med halm som du sänker ner i dammen genom att lägga i ett par stenar i den, ta en säck av juteväv eller plast, huvudsaken är att den dränerar väl (potatissäck eller en löksäck modell större eller mindre allt efter behov), efter ett par veckor ser det ut som källvatten.
På hösten efter lövfällning plockar vi det värsta med en håv.
Vi tar inte in fisken över vintern, endast en liten akvariepump håller en liten isfri yta (nu har vi ju knappt några vintrar nere i Skåne sad.gif )

Tack för tipset med halmen...ska leta upp lite halm i morron & stoppa ner i dammen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon