Full version: oxalis
annaviktoria
Ska oxalisen vissna ner varje år? Den står inne och har fått samma behandling hela sommaren, men nu har den börjat vissna. ohmy.gif
Hur kan jag spara den till nästa år, i så fall?
eml
Jag minskade på vattningen och lät mina oxalis vissna ner till senhösten förra året. Krukan fick stå i garaget (ca 8-12 grC) utan vattning och i våras syntes inga livstecken fastän mycket annat börjat spira. Efter lite vatten (jag trodde de var döda så de fick ingen ny jord då) och lite ljusare placering så kom de dock snabbt igång och de fick efter ett par månader lite större kruka och växer/blommar bra denna sommar.
Birgitta H
Hej Oxalis tappar sugen efter den har torkat ut tror jag. Det finns tydligen olika sorters rötter på oxalis. En del har rotknölar och en del fjälliga rotstockar. Du måste kolla hur det är med din sort, för den med rotstockar kan vara i gång med vattning hela vintern.
Mvh Birgitta H
yla
jag har ett par sorters oxalis en med stora röda blad o rosa blommor o en liten rödaktig me gula blommor dom vissnar ner ibland o sen kommer dom upp när dom finner det vara okey o göra så dom sköter sej själva o jag har dom i samplantering så dom är alltså inomhus
men den lilla med gula blommor den har jag också utomhus o den kommer upp varje vår o sprider sej om man inte håller koll på den så den övervintrar alltså utanför stockholm va de nu e för zon smile.gif
catlin
Har tatt ut min kruka me oxalis i sommar o den är större o blommar JÄTTEfint o bra. Men snart ska den väl in igen sad.gif
Mian
Den lilla röda med gula blommor har min farmor och farfar i sin grusgång! Den är otroligt seg, eftesom den står i grus, blir trampad på, men ändå sprider sig som ogräs ;) Nu har vi namn på den också, vad roligt, jag har undrat vad den heter!

De bor i zon fem.
annaviktoria
CITAT (Birgitta H @ 20-08-2003, 12:20)
Hej Oxalis tappar sugen efter den har torkat ut tror jag. Det finns tydligen olika sorters rötter på oxalis. En del har rotknölar och en del fjälliga rotstockar. Du måste kolla hur det är med din sort, för den med rotstockar kan vara i gång med vattning hela vintern.
Mvh Birgitta H

Jo, ok, men... eeehhrrmm... hur ser man skillnad på rotknölar och rotstockar? blink.gif De ser ganska släta ut
Ina
Rotstockarna påminner om kottar... lite korviga underjordskottar av varierande längd. Knölarna ser ut som minilökar. Dom är bruna och blir upp till ca 1,5 cm i diameter. Mina olika varianter ser ut på detta sättet i alla fall - det kanske finns ännu fler modeller?

Jag har övervintrat den sorten med lökliknande rhizomer. Köpte fem små knölar förra våren och det blev en rejäl tuva gröna blad och mörkrosa blommor innan sommaren var slut. I våras grävde jag upp rhizomerna och då var det tjogtals! En del stora men framför allt MASSOR i storlekarna 2 - 5 mm. Nu har jag även sådana med "rotstockar". Jag tänker låta dom få sova vintersömn, det är så kul att ta fram dom på våren!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon