petris
Vi flyttade i vinter in i vårt nybyggda hus, och håller nu som bäst på att anlägga trädgård. Vi har planer på att anlägga rabatter intill huset längst med två av väggarna och bla spaljera rosor mm. Dock har vi lite frågetecken kring hur vi ska anlägga dessa rabatter. Marken är ju "hårdgjord" närmast huset. Hur djupt måste vi gräva ur och ersätta med jord mm för att det ska fungera? Och vad fyller vi lämpligast hålet med?
ingrids
Ett råd är att lämna en halvmetersremsa eller så närmast huset som ni inte gräver upp, det kan vara viktigt för dräneringen, d.v.s. undvika fuktskador på huset. Dessutom blir det ofta för torrt för växter nära en vägg, och klätterrosor kan ledas fram till sina spaljeer utan problem. Bottna med en markduk för ogräsets skull och lägg snygga kullerstenar eller snyggt grus där så ser det trevligt ut. Gräv sedan ut en rabatt minst två spadtag djup och lägg på ny jord eller förbättra det ni har med gödsel/köpejord. U-jord lär ska vara det bästa.
petris
Tack för svar! Dock känns det i det här fallet inte aktuellt att lämna en halvmeter närmast huset, och anlägga rabatt framför det, det hade på de platserna inte sett bra ut alls. Det rör sig om tre platser om kanske 1,5 + 3 + 3 meter, resten av väggarna har vi gjort precis som du skriver, lagt markduk med kullersten och sand/stenmjöl närmast huset.

Vid alla gamla hus som har källare och allt finns det ju rabatter närmast huset, då måste det väl gå att göra även vid nybyggda hus som är byggda på platta utan källare..? Att det kommer att behöva extra vattningsinsatser det är vi medvetna om.

Med två spadtag, menar du två spadblads djup då, dvs ca 40-50 cm, eller vad..? Räcker det med jord, behöver man inte lägga grus och/eller torv eller dyl för dränering mm..?
ingrids
Bara för att andra gör det betyder inte att det är bra smile.gif. Men plattar och utan källare kan jag hålla med om att risken är mindre. Råder dig dock till en rad kullersten närmast huset - jord tenderar att skvätta upp när man vattnar eller när det hällregna och väggen blir lägg ful.
Jepp 40-50 cm - då kan man sätta i stort sett allt. Hur ser det ut när du grävt ner så långt, är det kompakt? Vad jag gjorde var att jag med spade (grep är ofta bättre) luckrade upp "hårdlagret", hos mig är det grus och sand så genom att göra det okompakt satsar jag på att ha fått igång dräneringen. Hur man gör om man har kompakt lera vet jag ärligt talat inte - har liksom ingen erfarnenhet av sån jord.
petris
Vi har inte börjat gräva än, så jag vet inte exakt hur djupt "hårdgörningen" går, och vad man använt för massor. Skulle gissa på grus och makadam. Men om man får bort närmare 50 cm och försöker spätta upp det där under lite grann så borde det funka alltså. Vad för jord etc vi ska använda kan vi ju fråga på plantskolan, det är ju lite olika saker vi ska sätta. (klätterrosor + lavendel på ena väggen, spaljerat äppleträd på den andra).
ingrids
Lycka till! och dubbelkolla gärna mina förslag med någon trädgårdskunnig på plantskolans (om de har en).
Anna i Åkarp
Ett annat bra skäl att inte ha rabatten alldeles inpå huset är att man gärna ska kunna ta sig fram för att rensa ogräs. Om nu inte rabatten är såpass smal att man kan sträcka sig, alltså.

Om klätterrosor eller så ska spaljeras upp kan det nog vara ide att lägga trampstenar framför dem så man kommer åt att rensa och pyssla. Trampstenarna döljs ändå på lite håll av växtligheten framför.

Lycka till med rabatterna och nya huset!
petris
Tacktack - vi bor i samma zon ;-)

Rabatterna kommer att vara ganska så smala, ca 50 cm, så det blir gott och väl plats för att luka!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon