Hej !
Såg en SÅÅ vacker blomma i mataffären idag. Den heter Campanula Haylogensis och härstammar från Italienska Alperna. Tjejen som är inköpare visste inte om den är vinterhärdig. Bor på Uppsala breddgrader. Vågar jag ?Försökte googla och kom fram till att den är perenn, men hittade inget om vinterhärdighet. Någon vänlig själ som kan hjälpa mig?
Hälsn Tepa
ingrids
07-05-2008, 12:00
Om det är en sån
här, verkar den kunna funka utomhus men inte spiksäkert.
Tusen tack, Ingrids. Det är exakt en sådan här. Det står ju "vinterhärdig" vid lättare övertäckning, så jag ska absolut plantera en sån i trädgården. Hittade inget svenskt namn när jag googlade, men nu vet jag: Änglaklocka.
Hälsn Tepa
Hej !
Har nu köpt tre stycken Änglaklockor, som blommar så vackert. Det stod på nätet att den kan planteras ut i trädgården efter blomningen. Men jag tänkte faktiskt göra det idag. Det kan väl inte ha någon betydelse ? Har så fullt på mina fönsterbräden.
Hälsn Tepa
ingrids
08-05-2008, 10:49
Nä, det är nog mest så att du förväntas vilja njuta klart av dem inomhus först. Däremot kan det vara bra att avhärda dem innan du sätter ut dem eftersom de är drivna till att vara inomhusväxter och behöver ställa om sig till ett tuffare liv. Ut i halvskugga och vindskyddat i några dar, och kanske bäst att invänta att frostrisken är alldeles över innan de blir permanentbor utomhus.¨
Det kan finnas en risk att blomningen kommer av sig av denna behandling.
Hej !
Ingrids, du verkar ha erfarenhet av denna blomma. Här där jag bor (Uppsalabreddgrader) har vi rätt så varmt på dagarna, 15 grader, och det har inte varit några frostnätter på två och en halv, tre veckor. Tror nog jag vill njuta av dem utomhus istället. Tänker sätta dem DJUPT och täcka över till vintern. Tack för dina råd.
Hälsn Tepa
ingrids
08-05-2008, 13:03

i ärlighetens namn fick du en del råd nu som baseras på hur jag misslyckas med liknande växter samt en del googlande ...
Tack ändå, Ingrids. Nu var det planterat, och oj vad fint det blev ! Men min arbetskollega tog mej hastigt ner på jorden, hon sa att om du lyckas få dom där att hålla så är du verkligen duktig...men skam den som ger sig....Är nog lite optimistisk, kanske.
Hälsn Tepa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.