anne s
Varje vår läser jag på om gödsling och om olika sorter och fabrikat, men blir aldrig klokare för det...
Jag har en berg/skogstomt där jag planterat buskar (buddleia, rödvide, perukbuske, idegran o buxbom bl a) och ett krydd-o perennland. Jag anlade den för flera år sen med billig jord blandad med kogödsel och under åren slänger jag på lite hit o dit. Hönsgödsel ibland, Kogödsel ibland eller både och ?!
Fick nån gång tips om Chrysan? Hur och när använder jag det?
Lägger jag olika gödsel på olika plantor/buskar. Kan nån försöka, på ett tydligt och pedagogiskt sätt, förklara för en totalt gödsel-obildad människa som jag!

Jorden är mager, mycket tall o ek, men dess fördel är ju god avrinning så dräneringen är bra. Och en viss värme från berget brukar göra att en hel del klarar vintrarna bra. Jag har en stor tall i anslutning till perennerna? Bör jag därför kalka ofta?

Hoppas att någon kan ge mig lite klarhet i detta en gång för alla!
Tack på förhand...
ingrids
Oj, det var mycket att svara på. Hemträdgården hade en himla pedagogisk gödslingsartikel som om jag minns rätt gick ut på att man gödslar växter under deras tillväxtperiod, slutar i god tid innan de ska vintervila, inte behöver olika specialgödsel som hobbyodlare och vinner på att använda brunnen ko och hästgödsel för att det förbättrar jorden. För din jord låter det senare som ett gott råd.
Tallen ställer nog inte till så himla mycket på egen hand, gör gärna ett ph-värdes test innan du drar igång massiv kalkning.
Annars kan du alltid köra på min regel - ser växterna ut att må bra och växa till sig och blomma gör man antagligen något rätt ...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon