yvonnef
Hej!

I år har väldigt många av mina hibiskussticklingar fått rötter! Jag är så glad så glad smiley_small_hug.gif !

De är först behandlade med stickhlingshjälp från Impecta, sedan sitter de i jiffy pottys inne i miniväxthus. De står innanför ett västerfönster.

Nu undrar jag hur jag skolar om dem från att vara i växthus. Jag öppnade båda ventilerna igår för att de ska vänja sig sakta.

Ska de planteras i jord, och i så fall såjord? Ska de då ha påse över första tiden?

Hoppas ni har några bra tips!

Tack på förhand! blomma.gif

Hälsningar Yvonne
Malva15
Du skall plantera dem i vanlig blomjord, inte såjord, för nu vill de växa och bli starka.

Näring behöver de inte den första tiden efter omplantering, vänta några veckor med det.

Ställ de små sticklingarna i ett ljust men ej solgassigt fönster.

Låt dem ha en öppen plastpåse runt sig den första veckan så de vänjer sig vid vanlig luft. tummenupp.gif
yvonnef
Tack!

Nu har jag planterat om dem som har fina rötter, jag gjorde precis som du Malva skrev. Håller tummarna att det går bra nu.

Har även en fråga om lavajord/sten. Någon som har provat det med sina hibiskusar, eventuellt utblandat med jord?

Ha en trevlig kväll!

MVH Yvonne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon