Cassiopeia
Idag var jag och köpte mina första pallkragar. Tre stycken. De är 140*75 cm, alltså inte standardmått. De är 20 cm höga och jag tänkte ställa de tre ovanpå varann så jag får en lite högre bädd. Placeringen blir ganska fri med sol rätt stor del av dagen.
I bakkant av pallkragarna ska jag fästa en spaljé för den ska fungera lite som insynsskydd också. Alltså; längst bak i pallkragarna ska jag plantera något som blir högt/klättrar på spaljén. Jag skulle tycka det var trevligt om det var något ätbart. Vad tror ni om brytärt eller sockerärt? Vilket av det skulle ni rekommendera och är det något särskilt jag ska tänka på?

I övrigt tänkte jag ha kryddväxter; basilika, gräslök, oregano, citrontimjan och persilja. Är det några av dessa kryddor som trivs bättre/sämre bredvid varann? En del vill ju ha fuktigt (som gräslök och basilika) medan andra är ganska torktåliga, tror ni det blir svårt att ha dem i samma pallkrage?

Jag tycker pallkragarna såg så stora ut så jag misstänker att det kommer bli plats över. Funderar på rabarber, men det kanske är för soligt? Har ni andra förslag?

Ungefär så här har jag alltså tänkt mig (fast i verkligheten är inte lådorna sneda... hehe)
[attachment=17897:pallkrageskiss.jpg]
kikalt
Hej!

Jag vet ju inte riktigt själv vad jag ska göra med mina pallkragar, men tänkte bara att det nog är bättre att inte sätta ner rabarbern. Den vill ju gärna bli väldigt stor och det finns väl ganska många växter som inte riktigt trivs ihop med rabarber? I alla fall var det så hos oss, fast jag är ju verkligen trädgårdsnybörjare.

Sockerärter skulle jag satsa på bara för att dom är så goda att gå och plocka och äta av lite nu som då. smile.gif

Jag har läst att många planterar olika kryddväxter tillsammans i stor kruka trots att dom egentligen vill ha lite olika miljöer. I pallkragen skulle du ju kunna blanda ut jorden med lite sand i ett hörn så att det blir bättre dränerat för dom växter som vill ha det så. I alla fall funderar jag på att göra så att jag låter jorden få lite olika kvalité i olika delar av pallkragen. Det borde väl funka lika bra som i en rabatt hoppas jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon