Idag var jag och köpte mina första pallkragar. Tre stycken. De är 140*75 cm, alltså inte standardmått. De är 20 cm höga och jag tänkte ställa de tre ovanpå varann så jag får en lite högre bädd. Placeringen blir ganska fri med sol rätt stor del av dagen.
I bakkant av pallkragarna ska jag fästa en spaljé för den ska fungera lite som insynsskydd också. Alltså; längst bak i pallkragarna ska jag plantera något som blir högt/klättrar på spaljén. Jag skulle tycka det var trevligt om det var något ätbart. Vad tror ni om brytärt eller sockerärt? Vilket av det skulle ni rekommendera och är det något särskilt jag ska tänka på?
I övrigt tänkte jag ha kryddväxter; basilika, gräslök, oregano, citrontimjan och persilja. Är det några av dessa kryddor som trivs bättre/sämre bredvid varann? En del vill ju ha fuktigt (som gräslök och basilika) medan andra är ganska torktåliga, tror ni det blir svårt att ha dem i samma pallkrage?
Jag tycker pallkragarna såg så stora ut så jag misstänker att det kommer bli plats över. Funderar på rabarber, men det kanske är för soligt? Har ni andra förslag?
Ungefär så här har jag alltså tänkt mig (fast i verkligheten är inte lådorna sneda... hehe)
[attachment=17897:pallkrageskiss.jpg]