Linnyk

Hej allihopa,
hoppas det är någon av er som kan ge mig lite råd!

Jag impulsköpte en japansk lönn (Acer palmatum "Bloodgood") idag, den var fin och billig och jag tycker de är vackra. Hade tänkt ha den på balkongen men nu när jag har läst lite mer om den så verklar kanske inte min balkong vara optimal för denna växt. Jag bor i Stockholm, har stark sol fram till 13, sedan skugga, och bor högst upp i ett hus som redan ligger på en höjd - så här blir det blåsigt. Över huvud taget har jag haft svårt att hitta växter som trivs på min balkong crying.gif

Så vad ska jag göra med min fina lönn? Tror ni den klarar sig hos mig? Eller kan man ha den i en stor kruka inomhus? Annars ger jag nog bort den till mina föräldrar...

En sak till, på vintern, kan man ha den i förrådet då? Det är svalt/kallt där uppe och alldeles mörkt...

Tack på förhand för svar!!
/Linda
LadyG
Det enda jag hittat om Bloodgod är följande:

"Acer palmatum 'Bloodgood' - Mörkröda blad även under sommaren.
15-30 cm och 40-50 cm. Upprättväxande trädliknande buske. Bladen är djupröda vid utsprung och blir sedan mörkröda för att under hösten åter bli röda. Höjd 4-5 m. Härdig i Europazon 7."
http://www.edafos.se/tradgard/acer/hitta_ratt_acer.asp

Vet inte om det hjälper, jag impulsköpte själv en japansk lönn ('Shaina') som jag försöker lära mig mer om.

Om jag inte har helt fel är iaf japanska lönnarna ganska tuffa. De tål att hållas i kruka iaf, en del kan man t o m använda till bonsai.

Edafors skriver så här om lönn:

"Beskär till önskad storlek
De japanska lönnarna kan också formas efter egna önskemål. De tål regelbunden beskärning och används gärna till bonsai. Beskärningen skall alltid göras under juli-augusti, eftersom de annars blöder och tar skada.

Genom försiktig beskärning kan starkväxande sorter begränsas i tillväxt för att passa den riktigt lilla trädgården.

Plantera i väldränerad jord eller odla i kruka
Japanska lönnar är inte särskilt svårodlade. Det allra viktigaste odlingsrådet är att plantera dem i en luftig och väldränerad jord. En tung, kalkrik lerjord måste däremot lättas upp och tillföras okalkad grovfibrig torvmull och gärna grus för dräneringens skull.

De flesta japanska lönnar går bra i zon I-III, men känsligare sorter kan med fördel planteras i en stor kruka som tas in eller skyddas på vintern om det blir riktigt kallt."

Det är ungefär så långt jag kommit i mina efterforskningar smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon