Kamrat
Jag är ny här på forumet och har mest tjuvläst vad ni andra skrivit och sökt bland gamla trådar på saker som jag funderat på. Men nu har jag fått ett litet problem här. Jag har överskattat mitt minne. Jag skrev aldrig lappar på vad jag sådde. Jag har kvar påsarna så jag vet iaf vad jag har att göra med. Men inte vad som är vad. Ngn som kan hjälpa och identifiera vad jag har?

10 plantor av dessa med fjärilsformade blad.

30 plantor av dessa som har mkt hårda blad.

Dessa fröer satte jag.

Blomstertobaken, tagetesen och majsen har jag koll på.

Sen är det aklejan, som jag hade för mig att jag sådde först men det ska vara 8 frön i påsen och de där små hårdabladade är det ju 30 av, iofs hade jag för mig att det skulle bli 17 plantor när jag sådde. Men… har de verkligen så hårda?

Den indiska bomullen skulle det bli 5 plantor av.

Kronärtskockorna då, det verkar ju rimligt i min tanke att de skulle vara de hårdbladade… men så många som 30? Det är frön till 10-15 plantor.

Sist kan jag bara konstatera att det är en påse mer än vad jag tycker att det är plantor… vart har ngt tagit vägen som jag inte ser? Eller är det så att två växter påminner väldigt mkt om varandra och jag tror det är 30 av en sort men det egentligen är hälften hälften? För jag vill minnas att jag sådde aklejan och kronärtskockorna först eftersom det är det jag borde sått för flera månder sen… Snälla snälla snälla! Hjälp mig!
Anki V
Hej Kamrat och välkommen till odla.

Ingen av plantorna är akleja i alla fall så nu är det en mindre att funder över. laugh.gif
Enl min erfarenhet så kan dom vara lite knepiga ibland och välja att inte gro. g.gif

/Anki
Kamrat
Skönt, då har jag iaf en sort mindre att tänka på. smile.gif Synd iofs att de inte kommit upp alls. Men jag har svarta aklejor att testa med också. De ska jag nog få sprutt i på ngt sätt.

Tack!
Fenja
Aklejasådderna kan du ställa in i kylskåpet någon vecka och sedan ta ut och prova att driva dem igen. Vissa aklejor gror först efter en stratifiering.
Mvh
Fenja
Kamrat
Oh, tack så mkt Fenja! Det ska jag absolut göra! Tack!
Heda
Det bästa för aklejorna är skiftande temperatur under dygnet, dvs varma dagar och svala nätter...om du har möjlighet så ställut dom...

Tyvärr har jag aldrig odlat bomull eller kronärtskocka eller majs...så jag kan inte hjälpa dig med id sorry.
Kamrat
Jag tror jag har lyckats identifiera med hjälp av ngr arbetskamrater. Fjärilsbladen är bomull och de hårda små bladen är nog kronärtskockorna och som sagt aklejorna har inte kommit upp ännu.

Fick tips om att så dem i augusti september så har jag dem blommandes nästa år. Då fungerar vintern som kylperioden. Ska testa det med de svarta aklejorna jag har beställt.

Tack för all hjälp!
Helen i Piteå Zon 5
Du ska känna dig Välkommen hit! yes.gif Kul att du har loggat in smile.gif
Alba
Hej och välkommen hit.

Jag håller med om att Aklejan är lite tjurig. Jag har haft mina frökrukor ute-februari-april-- 8 veckor och endast ett fåtal har grott på 1 månad som jag nu haft dem inne. Men jag ger inte upp.....väntar och väntar varje dag att något ska sticka upp.
Kamrat
Tack!

Ja, ju fler jag pratar med desto fler säger att de är knepiga. Det känns lite trist. Jag har inte direkt världens grönaste fingrar men vill verkligen få de svarta att blomma då jag satsar på att ha rosa och svart...
Chivvie
Knepigt att aklejorna är så svårflörtade att fröså. Jag har bara sådana som har frösått sig själva i trädgården och de kommer upp lite här och var. Vissa år i massor och ibland lite mindre.
Anki V
CITAT (Chivvie @ 08-05-2008, 21:19) *
Knepigt att aklejorna är så svårflörtade att fröså. Jag har bara sådana som har frösått sig själva i trädgården och de kommer upp lite här och var. Vissa år i massor och ibland lite mindre.
^

Nåja....ibland gror de som ogräs.

I fjol sådde jag en liten flatabella som grodde till 150% wacko.gif

I år har jag sått en F1 hybrid från Jelitto som också grott som bara den (förresten fattas bara annat med det priset). Jag har nog mest haft otur med Barlow-aklejor när jag tänker efter g.gif . Enl min erfarenhet så gror "hemfrön" bättre än köpefrön dunno.gif

/Anki
Heda
Aklejorna vill nog helst bli sådda få färska som möjligt. Har också bäst erfarenhet från "hemodlade" fröer. Ex köpte jag en dyr liten luring för ett par år sedan, 45:- för 12 frön. Det blev 4 plantor. När de blommat första året tog jag fröstängeln (mognad) och slängde ut i en halvtom rabatt...i spetember var där flera hundra plantor...ingen köldperiod där inte. Verkar som om skiftande dygnstemperatur är det viktigaste. Mina mixade hallonaklejor som jag köpte från Odla har iaf äntligen börjat gro...de har stått ute i växthuset (ouppvärmt) sedan i februari. Nu har jag 10 plantor smile.gif ska bli spännande att se vilka färger det blir!!
Kamrat
Chivvie, ja, jag har förstått att de frösår sig lätt, plus att de gärna är lite otrogna sin sort och blandar sig med andra aklejor och så kan man få fram intressanta korsningar. Jag hoppas att jag får upp ngn som kan fröså sig själv.

Anki, jag får hoppas att jag får upp ngn som kan sprida sig själv.

Heda, när var det du sådde fröerna själv? Jag tänkte jag ska testa så mina svarta direkt i jorden. Funderar på augusti-september så att det hunnit bli lite mer skillnader i temperaturen. Vad tror du om det?
Heda
NJaa, jag tror faktiskt att det var någon gång i juli jag slängde ut dom...när fröstänglarna var riktigt mogna (öppnat sig och "skallrar") sen tog det ju ett tag innan de grodde men det gör ju inget...höll väl på att klippa visset...

...ångrade att jag inte tog med några (vi flyttade i höstas) för att se vad det blev för rolig hybrid...MEN: Häromdagen såg jag små Aklejgroddar i Miscantusen som jag flyttade med och den stod precis där!!! smile.gif Jipiii! Det MÅSTE vara sådana aklejor!! Guud så spännande!!!
Vincent
Hej!Den översta bilden är bomullsträd.Känner igen bladen på de jag sådde.Lycka till!Kram Vincent yes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon