Full version: larver i taket!
nilla
Hej!

Knappast en trädgårdsfråga men...
I förrgår kväll när jag kom in i köket upptäckte jag 8-10 små gråbeiga larver med mörkare huvud som hängde i trådar från taket, fönsterbrädan och klängde på kylskåpsdörren. Yickk!!!
Till min förvåning hittade jag likadana larver i kolonistugan i går + i går kväll ytterligare tre i köket hemma.

Lite läbbigt - kan det vara nån nattfjäril som lagt ägg i nån krukväxt? Är det nåt som kommer in genom fönstret ( tre trappor upp)?
Nån som känner igen beskrivingen? Dom är cirka centimetern långa, med små ben fram och bak + verkar alltså spinna nånsorts trådar som dom svingar sej i.

... vill inte gärna tro att det beror på att jag är så dålig på att städa unsure.gif

Gunilla
Hannele
Konstigt... många larver är ljusskygga - och hänger inte precis i taket?
Det kan vara mycket på sommaren. Du har kanske släpat in något?
En del ekologiska matvaror har tyvärr larver... Själv fick vi mjöllarver, Plodia interpunctella (?), tuffa att bli av med.
Vi fick ha plastpåsar på all livsmedel, för fjärilarna la ägg överallt.
Jag har även sett kackerlackor i Sverige i en renoverad lägenhet... wacko.gif

http://www.anticimex.se/skadedjuren/bestam...2_hur_manga.htm
Gossen Ruda
Jag är inte säker men en art som jag funderar på är Humlemottet. En småfjäril som i larvstadiet lever i kolonier i och på humlebon. När förpuppningen närmar sig kryper larverna iväg för att förpuppa sig i en stor kaka på ett undangömt ställe. Då kan dom krypa fel och komma ut i det fria. Tyvärr vet jag inte hur larverna ser ut men jag tycker det låter som detta.
rosettei
sad.gif
urk, påminner om nåt jag hade för länge sen
fast vet inte om de hade brunt huvud
inte studerade jag larverna, så nära
de kom i köket gärna slingrande i taket
till slut hittade jag en gammal påse med nötter usch
däri var det fult, Havregrynspåsen gillade de.
De går i alla fall att få bort dom
storstädning alla torrvaror i täta burkar
Håll ut
nilla
Humlemott gave en bra ledtråd - efter sökning på mottlarver upptäckte jag en som liknar exakt - Äppelvecklare!

Har noterat att dom gått ganska hårt åt mina sommaräpplen, men jag fattar inte hur jag kunnat dra hem dom - har inte tagit hem eller skördat några äpplen än. Kanske har dom fäljt med kläderna men jag tycker ju att jag borde märkt om jag suttit på tunnelbanan täckt av larver unsure.gif

En annan väg kan ju vara via fönstret - växer en del rönnar ganska nära.
Konstigt är det i allafall och dom verkar vara borta nu, har inte sett till några fler.
Storstädning av köket var det dags för i vilket fall som helst!

tack för tips,

Gunilla
lolo
Usch, hoppas att du blivit hjälpt av forumet! Låter inte så roligt det där.... Skriv gärna och berätta hur du har löst problemet! Hänger i taket..? Själv har jag aldrig hört talas om eller sett nåt liknande. Det man nångång får är ljusgråa mjölbaggar som kryper fram, beroende på gammal, halvöppen mjölpåse t.ex. Lycka till!

/Ann-Louise i Umeå
Gossen Ruda
Alla småfjärilslarver ser nästan likadana ut. Mott, vecklare mm. Varför jag misstänker just Humlemottet är att det plötsligt finns många på en gång på samma ställe. Äpplevecklaren t.ex håller ihop under ett spinn den första tiden för att sedan sprida sig över trädet för att leta äpplen, varför jag inte tror på den. Man kan ha ett humlebo på vinden eller i nåt skrymsle utan att känna till det. Som en tröst kan jag säga att larverna bara letar efter en plats att förpuppa sig på, dom gör ingen skada. Förutom äckelfaktorn då. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon