pibe02
Köpte Rosenvial på frö utan att egentligen veta så mycket mer än att jag såg att det var vackra blommor wink.gif

Nu har jag läst massor här men frågor kvarstår.
Har precis börjat driva upp några frön. '
1. Vad jag förstår kommer de inte blomma i år?
2. Hur stora blir de i år?
3. Kan jag plantera i kruka och övervintra dem? Något tips hur?
4. Funderar plantera vid en stor ek som står vid ett berg", inte mycket jord med andra ord. Kan fylla på lite men inte så mycket. Vad krävs, hur tålig är den? Läste att den var djupgående så då kanske det inte fungerar?
5. Hur många blr jag plantera på samma ställe eller kruka. 1 per plats eller flera?

Tack på förhand!

Fenja
Rosenvialen är perenn och övervintrar ute. Lägg fröerna i blöt ett dygn och plantera dem en och en i små krukor. När de vuxit till sig och du avhärdat dem så kan du sätta ut dem när risken för nattfrost är över. De blommar i år men kanske inte så mycket. På hösten vissnar de ner och så kommer de upp våren därpå igen.
Mvh
Fenja
pibe02
Tack för svar, lite mer nyfiken dock...
Fungerar det att plantera i kruka, överlever de vintern då intill en fasad?
Hur stor bör kruka vara?
En planta per kruka eller mer?

Mvh
Pia
Fenja
En och en per kruka som jag beskrev ovan wink.gif. De övervintrar säkrare i jorden än i en kruka som kan bottenfrysa. Du kan gräva ner krukorna i marken om du av någon anledning vill övervintra dem i kruka. Vanligtvis sår man i små fyrkantiga krukor, kanske 4 x 6 cm och sedan skolar man ut den i 8 x 8 cm eller kanske 10 x 10 cm. När de vuxit till sig och behöver ett permanent klätterstöd är det enklast att plantera dem i den rabatt som de ska växa i tycker jag.
För att bli fina och blomma mycket vill de ha gott om plats för rötterna gärna i en rejäl rabatt. Under en ek får de kanske det för skuggigt och blommar dåligt.
Mvh
Fenja
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon