Full version: Ros i kruka
pibe02
Hej
Funderar på att plantera någon ros i en stor kruka, ca 50-60 cm * 60-70 cm.
Fungerar det? Kommer att stå i direkt söderläge.

Något tips på sort?
Tack på förhand
Tosan
Jadå, det fungerar nog smile.gif
AnnammA
I princip kan man ju plantera de flesta rosor i kruka, bara krukan är tillräckligt stor. Är det en, för zonen man bor i, ömtålig ros är det ju ypperligt att odla den i kruka och ta in krukan till svalare förvaringsplats över vintern.
Stamrosor kan man ju odla i kruka t ex.
Minirosor, tex rosen "Tommelisa", är söt i kruka, och "Cover-serien".("Candy Cover", "White Cover" mfl)
Lycka till!

Tommelisa.JPG

Candy Cover stam.JPG

Candy Cover stam 2.JPG

pibe02
Oh, vad fiin den var Candy Cover stam.

Bor i Stockholm. Bör jag ta in rosen eller räcker det med att ställa den i ett hörn intil fasaden?
Detta är helt nytt för mig, men känns jätte kul.
Kajsa
Du får ta in rosen på vintern, i ett svalt utrymme + 1 - 5 grader i garage eller förråd, bäst om det är utan fönster så rosen går i vila, det är en liten svår balansgång man får vattna lite då och då annars torkar dom bort, vilket hänt mig flera ggr. Dom kan även få löss som man får spruta bort under vintern. Har mycket rosor i kruka då jag bor i zon 3 - 4 och vill ha en del Skåne rosor då är krukor perfekt.
Som Anna skrev du kan ha vilken ros du vill men undvik rosor som blir stora buskar, kraftiga klängrosor dom kommer att få det för trångt i kruka. Plantera i U - jord eller Rosjord, finns i 50 l säckar.

Claude Monet i kruka men efter några år grävdes den ner i rabatten, där den klarar sig bra i skyddat läge. Ympade stamrosor klarar sig inte ute i våra zoner 3 - 4 vintertid, då får dom täckas enligt alla konstens regler.
svennis
klart man sk ha ROSOR i kruka.
Får de stå en tid kan man inte flytta på dom, rötterna har växt ner i marken o suger upp vatten.
Tosan
CITAT (svennis @ 08-05-2008, 10:23) *
klart man sk ha ROSOR i kruka.
Får de stå en tid kan man inte flytta på dom, rötterna har växt ner i marken o suger upp vatten.

Tack för tipset Svennis! Får komma ihåg att flytta runt dem lite under sommaren, för det vore ju illa om en Z2-ros skulle växa fast i backen här uppe i Z7...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon