Hej igen, jag undrar bara vad man ska ta sig till med en rhododendron som ser ut som om den ska ge upp när som helst. Trädgården är ny för oss men har funnits i ca 50 år.
Den står i sol från tidig morgon till ca klockan halv fem på eftermiddagen. Grenarna är täckta av grå lavar och jag har testat jorden, cirka 6. Är det för soligt? Det finns fler som ut så här på platsen....
Skulle vara snällt med hjälp och tips. Kan jag flytta den/dem till ett skuggigt läge - och i såfall när?
Tack!

Aqvakul
08-05-2008, 08:16
Roddisar tål sol men kräver mycket vatten och älskar heller inte blåsiga utsatta lägen. Jag hade provat med en radikal nedskärning, jordförbättring och idogt vattnande.
Jag har lite liknande problem, jag har dock flyttat ett gäng skabbiga och glesa rhododendron till min trädgård! (Trodde de skulle växa till sig och bli fina...)
Jag har gödslat och försökt jordförbättra utan större framgång, i år har jag också klippt dem ganska hårt. Vi får se var som händer. Se denna tråd:
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...hl=rhododendronI ditt fall hade jag nog lagt på torv under busken, klippt den ganska rejält efter blomningen och gödslat med rhododendrongödsel. Och vattnat i torrperioder.
Aqvakul
08-05-2008, 14:03
CITAT (josohl @ 08-05-2008, 13:41)

I ditt fall hade jag nog lagt på torv under busken, klippt den ganska rejält efter blomningen och gödslat med rhododendrongödsel. Och vattnat i torrperioder.
Vi verkar vara synnerligen överens.
Tack snälla för era svar! Det är så skönt att ha er!
Stella-Polaris
15-05-2008, 17:59
Kolla så du ine har vita flyn...
Det händer mycket med växt som gröna hela året, om de står på soligt vind stället, de saknar mycket vatten och ser ut ledsen. Jag tycker om du titta noga med vatten eller kan du växa skydd från stark sol och vind, också kan man odla Rodonderon täta för att de skulle skydda varandra.
Lycka till, H:Bassam
Det är ganska jobbigt att försöka få växter att trivas på platser som inte är optimala. Om man måste ha regelbunden bevattning efter att en planta är etablerad är det nästan givet att man trots bevattningsjobb inte kommer att bli nöjd. Man åker ju bort ibland under torrtider också.
Jag brukar rekommendera att flytta växter som står för torrt och byta ut dem. Solen är nog inte största problemet för den här rhododendronen, utan att det blir för torrt i marken.
På samma plats skulle säkert en annan, mindre fuktighetskrävande buske, bli mycket fin. Och rhododendronbusken kanske skulle kunna göra sig om den flyttades.
Fågelvägen
16-05-2008, 11:15
Jag skulle göra som josohl och aqvakul föreslår. När busken nästa år ser pigg ut och är full av nya skott, skulle jag flytta den - och några andra rhododendronbuskar? - till en skuggigare plats. Så att du inte ska behöva vattna den hela tiden där den står nu.
"Rhododendron vill känna grannens närhet"

, inte stå ensamma i sol och blåst!
Ja, jag tror jag ska försöka flytta den framåt hösten. En rhododendron står bakom ett skjul, den mår prima. Jag misstänker att läget, full sol från morgon till kväll med bara någon timmes uppehåll, gör den ledsen...
Tack för era svar!
Christer i Falköping
22-05-2008, 19:28
Jag skulle beskära den riktigt hårt nu och flytta den om några veckor. Får den bara en plats den gillar hinner den att få nya fina livskraftiga skott redan i år.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.