Cassiopeia
08-05-2008, 06:41
Jag vill gärna plantera en röda vinbärsbuske någonstans ute vid vår sommarstuga då vår dotter älskar röda vinbär. Det kommer bli klurigt att hitta någon plats för den då vi har så dåligt med jordmån, det är berghäll bara några cm ner på de flesta platser men jag tror jag ska kunna hitta någon plats ändå. Har jag någon chans att få bär redan i år tror ni? Funkar det att köpa en buske på Blomsterlandet eller bör jag vända mig till en plantmarknad? Något mer jag ska tänka på?
Brukar det inte finnas särskilda märkningar man ska titta efter? Är det någon särskild sort ni kan rekommendera?
Cassiopeia
09-05-2008, 06:56
knuff.
Ingen som har några råd?
Rödavinbär drabbas sällan av sjukdomar, så av den anledningen har det ingen betydelse vilken sort man väljer. Och det brukar sällan finnas flera sorters röda att välja på, möjligtvis kan man välja mellan vita eller röda. Gör gärna en liten kulle och plantera på så att den får lite större jordvolym att växa i.
kamrate
18-05-2008, 23:48
Kan du inte hitta någon som har många buskar och kan donera en till dig? Fixa pallkragar så att du kan få bra med jordvolym, och gräv sedan upp en *rejäl* jordklump som du tar med. Jag flyttade en liten krusbärsbuske för någon månad sedan, grävde upp en jordklump som va ca 2/3 av själva buskens storlek. Vattnat flitigt, och nu kommer bären så fint så fint.
Det vill ju till att man vattnar bra den första tiden, så om ni inte är så mycket ute vid stugan kanske en mellanlandning i en rejäl bytta kan vara aktuellt. På byggmarknaderna har de tråg för murbruk i kraftig plast som är mer prisvärda än motsvarande krukor.
Ju större jordklump desto större chans att det lyckas!
Sofia H
19-05-2008, 07:04
Kamrates råd är bra. Jag har mina bärbuskar i pallkragar, en i varje, och det går åt 4 säckar jord för att fylla en pallkrage. Ta gärna lite dyrare jord, och blanda gärna i barkmull. Kanske en säck barkmull och resten jord, krydda med ett par nävar benmjöl som är billigt och finnns i kilospaket. När det gäller sort så rekommenderade AoT "Jonkheer van Tetz" i södra halvan av landet (men min mår fint i zon 7) och "Röda holländska" norrut. Men det finns andra sorter. Om du sedan vill ha fler plantor från din vinbärsbuske är det lätt att ta sticklingar, bara klipp av och stick ner i pallkragen vid kanten. Välj en planta som är kraftig och har stadiga grenar. Röda vinbär behöver några år för att börja ge mycket bär, men om ni köper i vår lär ni få smaka något bär i sommar i allafall. En äldre planta som grävts upp någonstans kan ge mer i år, men då är det ju som Kamrate sa, vattningen.
kamrate
19-05-2008, 07:45
CITAT (Sofia H @ 19-05-2008, 08:04)

En äldre planta som grävts upp någonstans kan ge mer i år, men då är det ju som Kamrate sa, vattningen.
Jula.se har en bevattningstimer för 199 kronor. Det beror förstås lite på hur det ser ut med vattnet, det skall helst vara så att det kan lossna och spruta utan att det blir katastrof!
Digital bevattningstimer
Dygns och veckoprogram
För enkel bevattning av dina blommor och gräsmattor. Manuell eller automatisk av och på. Möjlighet att ställa in timern så den hoppar över varannan eller var tredje dag. Indikator för låg batterinivå. LCD-skärm för enkel programmering. Upp till 4 bevattningstillfällen per dag med inställning från 1 minut till 24 timmar. Veckoprogram. Drivs med 4 st AA-batterier. Anslutning: 4". L140xB80xH140 mm. (Artnr: 759018)
Cassiopeia
19-05-2008, 09:02
Jag har hunnit både köpa och plantera innan jag fick era svar. Hade tyvärr ingen som kunde donera så det blev en planta "röda holländska" från blomsterlandet. 50:- tycker jag var ett utmärkt pris.
Vi hittade ett ställe med lite bättre jordmån, tror de har haft ett land där någon gång i tiden, så där planterade vi busken. Vi blandade ner ½ säck kogödsel i jorden innan planteringen och sedan vattnade vi ordntligt både före och efter plantering och även dagen efter... och sedan kom ju regnet. Vi får hålla tummarna att det tar sig!
Det finns plats för ett par buskar till där så jag ska nog köpa en annan sort röda vinbär också. Skulle vilja ha rabarber med, får se om jag sätter det där eller någon annanstans.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.