Grönt på färgskalan
Vilka underbara härliga färger det finns ute nu. Att grönt verkligen kan förekomma i så många nyanser och att den kan ända utseende genom hela våren, sommaren och hösten. Finns det vårgrön, sommargrön och höstgrön?
Första gången jag upplevde den speciella vårgröna var en tidig morgon när jag pluggade i Lund. Vi skulle ut på exkursion söderut (söder tänker ni som bor lite längre norr ut måste ju vara typ Spanien men nej då man kan komma längre söder ut än Lund...). Det var precis den morgonen då björken hade fått lite mer än musöron. Det var så underbart att åka genom landskapet, fyllt av morgondagg och dessa skira gröna nyanser som lyste som diamanter där i de tidiga morgonstrålaran.
Tyvärr kan inte jag fånga denna härliga syn med kamran då den liksom blir helt "platt" och nästan lite dyster, så finns möjligheten ta er ut och upplev denna fantastiska syn.
Sommargrönt kom jag i kontakt med för herrans många år sedan. Sofieros slott som ligger utanför Helsingborg, hade ordnat så all som kom med ett staffli under armen fick gå in gratis i den ljuvliga slottsparken, mesta känd för sina Rododendron (har ni möjlighet är det rätt tid att åka dit nu!). Jag som många andra ställde upp mitt staffli, fram med oljefärg och penslar, men sedan blev bilden så där "platt". Vad sjutton måste jag göra... mycket funderande och en närmare titt på naturen så fanns där ju mer än bara grönt. Det var mörkgrön , sammets grön , limegrön, ljusgrön, smaragdgrön och miljoner andra gröna färger och framför allt , vårens tidiga gröna hade övergått till sommargrön.
Höstgrön - den liksom blandas in med gult, brunt och rött. Bladen som tidigare varit sommargröna angrips av en av dessa färger. Ibland händer det över en natt, ibland går det långsammare men det härligaste är när bladen är som mosaik al alla dessa färger. Ibland liknar bladet en färgpalett som målaren glömt ute som sakta övergår från sommar till höst.
Nu uppmanar jag er - ut och leta upp något grönt!