jeslin
Jag är fullständig nybörjar på trädgård och behöver hjälp.
Förra våren flyttade vi in i ett radhus med en liten trädgård på baksidan. Består i princip bara av gräsmatta.
Intill husväggen växte gräset dåligt, var bara mossa och jorden synlig. Vi bestämde oss för att det måste vara bättre att göra något annat där än att ha en gräsmatta där som bara blir ful.
När vi blev erbjudna sand och grus av en granne förra sommaren fick vi ett infall och tog bort gräset, lade dit sanden och gruset och sedan stora stenar runt detta. Planen var att ställa krukor där men det blev ingenting med det sedan. Husväggen är gul med vita knutar.
Jag har alltid haft svårt för detta med väderstreck men solen går upp på andra sidan huset och når husväggen först runt kl 15 nu i maj. Det ser ut så här:

V S

Här ska planteras
------vägg-------

N Ö

Nu behöver jag tips!
Det känns som alternativen är:
1. Låta det vara som det är och sätta dit krukor men vad i hela friden kan man ha i dem som kan trivas där?
2. Ta bort gruset och göra en plantering av något slag, men vad? Buskar (blir nog för stort gissar jag)? Perenner (vilka?)?

Har tyvärr ingen bra bild men på den bifogade bilden ser ni iallafall väggen i fråga och det är alltså utrymmet framför denna som jag menar. Det hände något med färgerna på bilden så allt är helt grått men hur som helst... på bilden är sand, grus och sten inte på plats. Så här såg det ut när vi flyttade in förra våren... kul utgångsläge för en nybörjare :-(

Ska väl tillägga att framför staketet som husväggen övergår i har vi planterat en clematis med daggkåpa vid rötterna. Denna plantering täcker ju idag ca hälften av staketet (mot den sida där grillen står) och grus/sten går fram dit.
ingrids
Varför inte ett tredje alternativ - plantera i gruset? Jag har en liknande snutt mot norr där jag gräver bort den helt eländiga gräsmattan, sedan ska jag grusa, lägga dit snygga stenar som grävts upp i en annan del av trädgården, och sedan ska jag utvidga det jag redan gjort i form av planteringar av flocknäva (tål nästan allt). Den vidare planen handlar om att plantera några tåliga barrväxter och marktäckare i gruset, extra jord till dem förstås. Sedan ställa dit stora krukor med några perenner och sommarblommor typ fuchsia som gillar skugga.
Kanske en sån där japansk stenlykta och ett fågelbad.
(Sen kommer hela effekten att fördärvas av att jag måste ställa cykeln någonstans men man kan inte få allt.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon