Gunilla T
För tredje natten på raken har min stora trädgård vandaliserats - ser nästan ut som om vildsvin bökat i rabatterna men det är grävlingen.

Vi har alltid haft grävling här men det var först i fjol som den började rota i trädgården och nu är det alldeles förfärligt. Jag odlar ju ekologiskt och har mycket mask i rabatterna vilket den förstås känner lukten av.

Min snälla man satt ute halva natten inatt men natuligtvis dök den inte upp då. Jag gick runt i går kväll och pepprade överallt med vitpeppar, i fjol tyckte jag det hjälpte men inte nu.

Har även rabatter med täckodling och det ser ut som någon gått med plog i rabatterna. Har mycket stenlagda gångar och där har jord krafsats ut från rabatterna vilket gör att det blir ett fäste för ogräset.

Jag kan och vill inte låta skjuta den så det är inget alternativ men finns det någonting jag kan göra?
snuffe
Jag träffade en odlare på landet i helgen. Han hade fått besök av grävling i sitt stora jordgubbsland. De satte upp ett elstängsel och efter två nätter hade grävligen lärt sig läxan; den tvärvände innnan den kommit fram till jordgubbarna.
Kanske kan vara värt att försöka runt de mest utsatta ställena i alla fall ?

Lycka till !
Ralf
el-staket?
KURT
Endel menar ju att man kan hålla endel vilda djur borta från tomten genom att revirmarkera på samma sätt som djuren gör det!
Gunilla T
CITAT (KURT @ 08-05-2008, 10:57) *
Endel menar ju att man kan hålla endel vilda djur borta från tomten genom att revirmarkera på samma sätt som djuren gör det!

Yes Kurt! Något jag inte tänkt på - skall genast sätta igång.
amaira
Med elstaket mot grävlig (och vildssvin, och tamsvin med för den delen) räcker det med en eltråd ganska nära marken, ca ett par dm högt kanske. Som människa kan du lätt kliva över den, men "markbökarna" klarar inte av det, och är förskräckligt känsliga om sin lilla nos. Man skadar dem inte på något vis, men de kommer bara åt tråden en gång, sedan aktar de sig.

Stömmen (densamma som till häststaket) behöver ju bara vara på nattetid, och bara de första nätterna dessutom. Sedan kan man ju koppla till den vid behov, t.ex. om det kommer nya djur, eller om den gamla mot förmodan upptäcker att det inte är el i.
Tänk på att eltråden behöver bra isolatorer och inte ska komma i kontakt med gräs, pinnar, grenar, osv, för då "går strömmen ut", dvs försvinner från tråden som blir effektlös.
netaave
Vet du att det är grävling?
Låter mer som vildsvin tycker jag.
KURT
CITAT (netaave @ 14-06-2008, 13:06) *
Vet du att det är grävling?
Låter mer som vildsvin tycker jag.

Men det lär ju inte ha någon praktisk betydelse vad det är.
Grå
CITAT (Gunilla T @ 08-05-2008, 10:00) *
För tredje natten på raken har min stora trädgård vandaliserats - ser nästan ut som om vildsvin bökat i rabatterna men det är grävlingen.

Har även rabatter med täckodling och det ser ut som någon gått med plog i rabatterna. Har mycket stenlagda gångar och där har jord krafsats ut från rabatterna vilket gör att det blir ett fäste för ogräset.

Oh jösses... och folk klagar högljutt på lite kattkiss... biggrin.gif
Stackars dig Gunilla.

Det är rätt konstigt, i utkanterna av gården här är det mycket grävling och de har grävt gryt lite varstans. Det är ofta man ser dem lurva omkring i både skymning och gryning, men de har aldrig varit och rotat i min trädgård.
Kanske beror det på att här alltid har funnits hund på gården, både jag och alla som bott här före mig har haft hund av varierande sorter. Jag odlar ju också "ekologiskt" med tanke på min filosofi att det som klarar sig och växer, det gör det. Jag är inte mycket för att använda gödsel, sprayer och andra kemikalier, så det finns gott om både mask och andra insekter här.

Kanske ska skaffa en vovsing? Jim och Moa kanske har något som kan passa och jag lovar att du får en händelserik fritid som ompaceringsvärd wink.gif
henriks
CITAT (amaira @ 11-05-2008, 10:27) *
Med elstaket mot grävlig (och vildssvin, och tamsvin med för den delen) räcker det med en eltråd ganska nära marken, ca ett par dm högt kanske. Som människa kan du lätt kliva över den, men "markbökarna" klarar inte av det, och är förskräckligt känsliga om sin lilla nos. Man skadar dem inte på något vis, men de kommer bara åt tråden en gång, sedan aktar de sig.

Stömmen (densamma som till häststaket) behöver ju bara vara på nattetid, och bara de första nätterna dessutom. Sedan kan man ju koppla till den vid behov, t.ex. om det kommer nya djur, eller om den gamla mot förmodan upptäcker att det inte är el i.
Tänk på att eltråden behöver bra isolatorer och inte ska komma i kontakt med gräs, pinnar, grenar, osv, för då "går strömmen ut", dvs försvinner från tråden som blir effektlös.

med "rätt" elaggregat har det ingen som helst betydelse med gräs. jag har över en kilometer elstängsel på samma aggregat och det har ingen som helst betydelse med gräs. (det bränns ner och gulnar)
bra isolatorer är däremot ett måste.
Ramoth
Naturligtvis har det betydelse om man har ett slarvigt uppsatt staket där strömmen leds bort via gräs och grenar. Dels minskar effekten i staketet och dels blir det "överslag" som kan störa TV, telefon, internet, och radio.
(Grannen hade ett år väldigt dålig koll på sitt elstängsel till korna och det var så illa att både internet och telefon bröts stup i ett - inte kul!)
Om man sedan inte bryr sig om att man förlorar en del av aggregatets effekt via gräs och grenar är är en annan sak. Ska man bara stängsla runt en villatomt kanske det inte spelar så stor roll.

Något som lätt glöms bort är hur viktigt det är att gjorda aggregatet ordentligt. Det båverkar också effekten. Bara en grov spik i backen tex är ingen höjdare ...
Men elstängsel är väldigt praktiskt och användbart till mycket.
En vanligt vanlig enkel ståltråd (stängsel varianten) är helt klart effektivast och syns minst.
elsnöre/elrep är lättare att sätta upp dock.

Lycka till!!!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon