Full version: Bi
svennis
Bina lever men de ligger upp o ner -cry-.gif

3 006.JPG

Gossen Ruda
Tråkigt, vet du vad som hänt?
Myosotis
Vad är det som har hänt?!
Piccante
undrar jag med ???
embees
CITAT (svennis @ 08-05-2008, 10:11) *
Bina lever men de ligger upp o ner -cry-.gif

3 006.JPG

Oj så trist, vad har hänt? Har de blivit utsatta för pesticider?
KURT
De kanske bara är stupfulla?
Piccante
CITAT (KURT @ 11-05-2008, 15:41) *
De kanske bara är stupfulla?

den tanken slog mig med men då borde de väl dansa på bordet och släppa loss inte ligga där uppochnedpå? giggle.gif nä allvarligt nu, kan bin bli berusade ?
svennis
Rapsfälten blev besprutade. Helt ofarligt?
Bi ger stor skördeökning i rapsfälten.
Lars-Olof Arvids
Finns det några blommande lindar i närheten? Lindnektar kan ibland innehålla så höga halter av saponiner att den blir giftig för humlor. Kanske också för bin?

Olle
svennis
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 12-05-2008, 11:36) *
Finns det några blommande lindar i närheten? Lindnektar kan ibland innehålla så höga halter av saponiner att den blir giftig för humlor. Kanske också för bin?

Olle

Intressant. De får jag fråga vidare om.
Bi hämtar nektar i Lind vet jag.
Speciellt gott med Lindhonung
Myosotis
Det där med lindar är välkänt. Om jag har förstått det hela rätt så kan inte bin och humlor spjälka sockermolekylerna i parklindens nektar och svälter ihjäl med full mage. Parklinden är en korsning av bohuslind och skogslind. Naturligtvis är det uteslutet att det är några lindars fel i det här fallet då de inte blommar på länge än (juli).
Fulla bin har jag aldrig hört talas om. Hoppas verkligen att de inte har blivit förgiftade. Hur många är det som ligger upp och ner? Vad händer med dem sen? Dör de?
svennis
Tack Myosotis ! Tänkte också att Linden inte blommar nu, vågade inte säga nåt med risk att vara okunnig.
Det var mitt starkaste samhälle, det som bina flyger söderöver, mot rapsfälltet.
Tror att bina städar bort alla sjuka o 'fulla' bi fort
Har nu ett på norrsidan som är det starkaste nu, flyger ner i byn i frukträden.
Härligt när det är riktigt drag.
Roligt när man lär nytt o mer. biggrin.gif
KURT
CITAT (Myosotis @ 12-05-2008, 20:14) *
Det där med lindar är välkänt. Om jag har förstått det hela rätt så kan inte bin och humlor spjälka sockermolekylerna i parklindens nektar och svälter ihjäl med full mage. Parklinden är en korsning av bohuslind och skogslind. Naturligtvis är det uteslutet att det är några lindars fel i det här fallet då de inte blommar på länge än (juli).
Fulla bin har jag aldrig hört talas om. Hoppas verkligen att de inte har blivit förgiftade. Hur många är det som ligger upp och ner? Vad händer med dem sen? Dör de?

Nej det där det har man ofta spekulerat i när man hittat döda steklar och andra insekter just under lindar. Men vad jag har hört från entomologer så stämmer det inte, och det verkar också mycket underligt att träd skulle tillverka någon annorlunda nektar. Den förklaring som jag har hört är att lindar kan fortsätta och dofta efter att nektarn är slut, så att insekter lockas dit, trots att det inte finns någon mat och sedan fortsätter att undersöka alla blommor till de får slut på näring. Denna teori bekräftas också av att man aktivera t ex humlor som man hittar under lindar med hjälp av socker på en bit papper.
Lars-Olof Arvids
Visst, lindar blommar normalt i juli. Men det händer ju ibland att växter blommar på fel tid (t ex vitsippor på hösten) så därför ville jag inte utesluta något. Intressant är det i alla fall, så det ska bli spännande att följa fortsatta diskussioner om vad det kan bero på att humlor och bin dör under lindarna. Normalt är ju lindnektar en mycket bra näringskälla för dem.

Olle
KURT
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 13-05-2008, 14:49) *
Visst, lindar blommar normalt i juli. Men det händer ju ibland att växter blommar på fel tid (t ex vitsippor på hösten) så därför ville jag inte utesluta något. Intressant är det i alla fall, så det ska bli spännande att följa fortsatta diskussioner om vad det kan bero på att humlor och bin dör under lindarna. Normalt är ju lindnektar en mycket bra näringskälla för dem.

Olle

Se slutet på en tidigare tråd (länken fungerar tyvärr inte),

http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...;hl=humlor+lind

Se även

http://www.shenet.se/vaxter/lind.html
KURT
Från denna tyska sida om lindar (översätt den gärna med Googles översättningsverktyg!) finns det 3 st länkar till förklaringar om problemet med steklar och en del lindar:

http://www.gartendatenbank.de/artikel/tili...fos_linde#links

http://www.hymenoptera.de/html/?q=Hummeln#Linde
http://aktion-hummelschutz.de/fakten/hummelvolk.html#linden
http://www.nabu.de/m05/m05_08/02636.html

Och de referar i sin tur:

Baal et al. (1994): Die Ursachen des Massensterbens von Hummeln unter spätblühenden Linden. Natur und Landschaft 69, H. 9, pp. 412-418
Surholt et al. (1992): Ist Silberlindennektar für Hummeln giftig ? Ein Video-Protokoll von Freilandexperimenten; Apidologie 23, pp. 335-337
Myosotis
Mycket intressant!! Tack för länkarna! Men frågan om bina återstår då det bara handlar om humlor här. Det enda som står om bin är att de i motsats till humlorna klarar sig bra vid brist på nektar eftersom de har förråd. Men man har ju hört så ofta om döda bin under lindar tycker jag?!
Näringsbrist kan det knappast vara med blommande rapsfält intill. Jag kom att tänka på fästinghalsband, man har ju hört att om en hund med fästinghalsband badar i en sjö så dör alla fiskarna, om den sitter bredvid en bikupa så dör alla bina. Jag har alltid hoppats att det är överdrifter (särskilt nu när husse envisas med att min daghund snart ska få fästinghalsband), men tänk om...? Giftet verkar tydligen mest mot spindeldjur (som fästingar) samt kräftor, men hur är det med insekter och fiskar? Har din/grannens/... hund fästinghalsband?
Myosotis
Hur är det med bina? Har du kommit på vad det var för fel på dem?
Rosmarin
I Frankrike har många biodlare på senare tid blivit av med över hälften av sina bin just pga att rapsfälten besprutas så mycket!!! Ställer till med stora problem för alla fruktodlare m.fl. Och så är det ju fruktansvärt för biodlarna, samt för oss andra som lever i denna besprutade värld!!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon