Full version: Häxring
Sici
Vi har en s.k. häxring i gräsmattan sedan flera år som ibland tar kål på, eller i alla fall
temporärt förstör buskar och växter som kommer i dess väg.
Kan någon förklara vad det egentligen är som händer i marken och hur man kan bli av med den. Den närmar sig nu våra nyplanterade rosor....
Sici
Cilla
Förr hällde man gladeligen ut kvicksilver på gräsmattan och vips var man av med häxringen. Nu kanske man hellre flyttar på sådant som äts upp (det är inte säkert att rosorna kommer att störas).

Här är en artikel från odla.nu som bl a tar upp häxringar:
http://www.odla.nu/artiklar/den_perfekta_g...rasmattan.shtml

Så här svarar "trädgårdsdoktorn" på Tengwalls:

Det är svårt att få bukt med häxringarna eller älvringar som de också kallas. Svampmycelet växer utåt ifrån en kärna och vidgas för varje år i en allt vidare cirkel. Ofta når mycelet djupt under ytan, 150 cm är inget ovanligt djup. Svamp är ofta ett tecken på att gräsmattan har näringsbrist. Jag ser att Du har läst på ordentligt, för flera av de viktigaste åtgärderna har Du redan utfört. Ordentliga gödningsgivor regelbundet (med mycket kväve / N) och till detta regelbunden och riklig bevattning hör till de viktigaste. Gör djupa täta hål med en trädgårdsgrep från själva svampringen och ca. en halvmeter utåt. Därefter stör Du ut kalk och kvävegödning (ex. kalksalpeter) på den hålade ytan och avslutar med en rejäl bevattningsomgång. Bevattningen upprepar Du i stort sett dagligen och övriga åtgärder upprepas med några veckors mellanrum under högsommaren. Jag vet att det både låter och är väldigt jobbigt, men det finns inga undermedel att tillgå. Att de flesta svampar som förekommer i häxringarna är utmärkta matsvampar är kanske en ringa (!) tröst, men jag berättar det i alla fall!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon