|
hjärtegull
08-05-2008, 11:03
Jag har ett jumboproblem. Varje gång jag ska vattna min klematis på balkongen så droppar det ner på grannens balkong under. Hon har varit upp och pratat med mig en gång om detta, och nu försöker jag verkligen vara försiktig, vattnar typ i en-liters stötar flera gånger om dagen, men det är inte alltid det funkar heller.
Har någon något tips på hur jag kan göra för att undvika detta, och därmed bevara grannfriden?
ingrids
08-05-2008, 11:07
Vad har du din klematis och står den på något droppskydd?
hjärtegull
08-05-2008, 11:39
CITAT (ingrids @ 08-05-2008, 12:07)  Vad har du din klematis och står den på något droppskydd? Min klematis står i en stor trälåda som jag har byggt själv. Den är fodrad med plast inuti på sidorna, men botten är ofodrad, plus att jag gjorde några dräneringshål innan jag fyllde i allt med jord. Lådan står på tassar som är ca 5 cm höga. Droppskydd, vad är det? Det låter somen fenomenal lösning : )
Åsa, mälardalen zon 2
08-05-2008, 12:00
Droppskydd = något fat/bricka el dyl som växten står på där överflödigt vatten kan samlas upp.
ingrids
08-05-2008, 12:02
I blomaffärer ser man ofta hur krukor står på plåtbrickor med några centimeters "uppvikt" kant, det är det jag oftast tänker på som droppskydd. Skulle en sådan lösning funka för dig? Brickan behöver vara 5 cm större än lådan på alla sidor. Endera låter du droppet avdunsta eller så torkar du upp så mycket som går med en trasa. Ett lite bökigare men i längden enklare förslag är att lyfta ur klematisen, fodra botten och 10-15 cm upp med plast eller dammduk, hälla på lecakulor 10-15 cm så att du får ett vattenmagasin. Täck med fiberduk och sätt tillbaka klematisen. Om det regna in mycket kan du få problem, annars ska vattnet stanna i magasinet utan att rinna över i första taget.
hjärtegull
08-05-2008, 12:44
CITAT (ingrids @ 08-05-2008, 13:02)  I blomaffärer ser man ofta hur krukor står på plåtbrickor med några centimeters "uppvikt" kant, det är det jag oftast tänker på som droppskydd. Skulle en sådan lösning funka för dig? Brickan behöver vara 5 cm större än lådan på alla sidor. Endera låter du droppet avdunsta eller så torkar du upp så mycket som går med en trasa. Ett lite bökigare men i längden enklare förslag är att lyfta ur klematisen, fodra botten och 10-15 cm upp med plast eller dammduk, hälla på lecakulor 10-15 cm så att du får ett vattenmagasin. Täck med fiberduk och sätt tillbaka klematisen. Om det regna in mycket kan du få problem, annars ska vattnet stanna i magasinet utan att rinna över i första taget. Haha, så med andra ord så är ett droppskydd bara ett blomfat? Jaja. till saken hör ju då att jag har över 100 liter jord i krukan, den är 70 cm hög, och 50 cm i diameter, så det är inte bara att lyfta ur klematisen och lägga i plast i bottnen. Plus att jag inte kan lyfta krukan heller, för att ställa den på ett fat. Några andra tips?
ingrids
08-05-2008, 13:08
Om dräneringshålen är det enda stället där det rinner ut kan du ju ställa en bytta under, är det mer niagara på bred front kan du ju testa med superabsorberande trasor där det rinner ner. Men ditt problem verkar inte helt lättlöst ...
Du kan ju korva in några badlakan varje gång du vattnar och sedan ta bort dem när det verkar runnit klart... Badlakan borde ju suga upp några liter Inte så snyggt under tiden kanske men det kan ju funka. /Åsa
Maggan H
08-05-2008, 15:28
Finns stora plastskydd avsedda att ställa diskmaskinen på för att undvika vattenskador på golv o väggar. Om du kan få ett par karlar att lyfta lådan några cm kan du lätt få in det under. Brukar finnas dels där diskmaskiner säljs och på byggmarknader, billiga är dom också + att de är genomskinliga.
hjärtegull
08-05-2008, 15:36
Nu har jag fått lite tips att fundera över, får klura lite, och se vad det blir. Tack så mycket för all hjälp!
Det kan vattna den några en gång och ser hur mycket behöver före att droppor kommer ner till golvet och sen till grannen. Lycka till, H:Bassam
Kilmister
10-05-2008, 01:56
Det kanske helt enkelt är så att jorden är så pass torr och hopskrumpen när du vattnar så att vattnet rinner mellan jorden och krukan när du vattnar. Vattna i så fall oftare med något mindre mängd. Då sväller jorden och kan dessutom ta hand om vattnet bättre. Annars var ju läckageskydd för diskmaskin ett utmärkt förslag.
hjärtegull
10-05-2008, 16:02
CITAT (Kilmister @ 10-05-2008, 02:56)  Det kanske helt enkelt är så att jorden är så pass torr och hopskrumpen när du vattnar så att vattnet rinner mellan jorden och krukan när du vattnar. Vattna i så fall oftare med något mindre mängd. Då sväller jorden och kan dessutom ta hand om vattnet bättre. Annars var ju läckageskydd för diskmaskin ett utmärkt förslag. Ytjorden (eller så långt ner jag kan komma med fingrarna) är genomfuktad iaf, men jag misstänker att jorden under inte är tillräckligt fuktig, då min kära klematis börjar nicka nu, full av blomknoppar som den är : / Men när jag skvättvattnar, då verkar ju allt vatten i princip bara stanna högst upp, eller rinna rakt igenom, ska det krävas att jag går en hel dag med 1 liter vatten i timmen för att få den genomvattnad? Kan man sätta ner något rör som man vattnar igenom så det kommer längre ner istället för att stanna vid ytan? Puh.  Kanske bara borde springa ner till grannen och höra när dom inte ska vara hemma, så jag kan få vattna igenom skiten ordentligt... Ett evigt pyssel är det iaf!
vårskutt!
10-05-2008, 19:56
men jag förstår nog inte riktigt. sa du inte att det var ett glapp på 5cm mellan kruka o golv? isåfall är det ju bara att skjuta in vad som helst, som har en liten kant, under stora tunnan och tokvattna!? allt för att vattna igenom, så att du får en uppfattning om hur mycket det går åt. Lycka till!
hjärtegull
11-05-2008, 08:10
CITAT (vårskutt! @ 10-05-2008, 20:56)  men jag förstår nog inte riktigt. sa du inte att det var ett glapp på 5cm mellan kruka o golv? isåfall är det ju bara att skjuta in vad som helst, som har en liten kant, under stora tunnan och tokvattna!? allt för att vattna igenom, så att du får en uppfattning om hur mycket det går åt. Lycka till! Men om jag skjuter in något som har en 5 cm kant, så rymmer det ju ändå inte flera liter, vilket är så mycket som jag tror att det faktiskt rinner igenom... : /
*Stintan*
11-05-2008, 09:57
Har du verkligen kontrollerat ordentligt att inte jorden är genomvattnad? Gräv dig ner och kolla. Det kan ju faktiskt vara så att jorden inte kan ta emot mer vatten och att det därför rinner. Rinner det så mycket som flera liter när du vattnar så får du nog vattna mindre och i omgångar. Du kanske håller på och dränker klematisen.
hjärtegull
11-05-2008, 20:17
Åh, nu regnar det ute, plus att klockan börjar bli sen. Dags att tassa ut på balkongen med vattenkannan tror jag Jag satt faktiskt ute på balkongen idag och hörde mina grannar gnälla om att det droppade ner på deras balkong. Nu kan dom väl ändå inte säga något. Men innan jag vattnar ska jag följa ovan givna råd och gräva mig ner så långt jag kan och se om det behövs vatten eller inte. kram  på er alla som hjälpt/hjälper mig med mitt dilemma!
hjärtegull
11-05-2008, 20:29
CITAT (Stintan43 @ 11-05-2008, 10:57)  Har du verkligen kontrollerat ordentligt att inte jorden är genomvattnad? Gräv dig ner och kolla. Det kan ju faktiskt vara så att jorden inte kan ta emot mer vatten och att det därför rinner. Rinner det så mycket som flera liter när du vattnar så får du nog vattna mindre och i omgångar. Du kanske håller på och dränker klematisen. Nu skäms jag  stoppade ner en blompinne så långt jag kunde komma i krukan, och det var blött överallt. Du hade ju helt rätt, jag hade vattnat på tok för mycket : / Men det är sant som det är sagt; De allra flesta krukväxter dör av övervattning. Nu får jag ta mig i kragen och undersöka läget på alla sätt innan jag börjar gnälla och startar onödiga forumtrådar. Men som sagt. stort tack för hjälpen iaf : )
hjärtegull
29-05-2008, 11:25
Jag vill bara tillägga att mina kära granne har fortsatt att gnälla, så nu har jag kontaktat mitt fastighetsbolag och dom var här idag och undersökte möjligheterna att sätta upp hängrännor runt min balkong som leder bort vattnet  Så vi får hoppas på att det blir av, dom skulle höra av sig nästa vecka angående kostnader och liknande.
CITAT (hjärtegull @ 29-05-2008, 12:25)  Jag vill bara tillägga att mina kära granne har fortsatt att gnälla, så nu har jag kontaktat mitt fastighetsbolag och dom var här idag och undersökte möjligheterna att sätta upp hängrännor runt min balkong som leder bort vattnet  Så vi får hoppas på att det blir av, dom skulle höra av sig nästa vecka angående kostnader och liknande. Om du inte har vattnat de senaste dagarna, vems vatten är det då som grannarna gnäller över?
hjärtegull
29-05-2008, 13:54
CITAT (embees @ 29-05-2008, 14:45)  Om du inte har vattnat de senaste dagarna, vad vems vatten är det då som grannarna gnäller över? Klematisen har jag inte vattnat på ett bra tag nu, eftersom den var övervattnad, och allting annat har jag vattnat ytterst försiktigt, ligger på knä och kollar under drivbänker om det droppar med en hink i högsta hugg, sitter och känner och lyssnar och tittar under potatis-och majshinkarna efter minsta lilla droppe. Mina fina blomlådor fyllda med penseér har inte fått något vatten alls på hur länge som helst, eftersom dom är svåra att inte spilla över, så dom har dött bort totalt... Har jag passerat gränsen till galenskap nu? Det känns lite som det...  Men jag VÄGRAR låta mina blommor dö bara för att (ursäkta följande) gnällkärringen under tror att trallen på hennes balkong ska bli förstörd av vattnet som droppar ner, och som jag faktiskt har sett med mina egna ögon enbart hamnar på hennes balkongräcke, och ingen annanstans.
Om du vill vattna utan att spilla så ett tips är att ta en stor petflaska fyll den med vatten och ställ den med flaskhalsen ner i jorden (upp och ned således) och tryck ned den en bit. Om inte lådan är för stor förstås, då räcker det knappast med ett par liter vatten. Men var kommer vattnet ifrån som tanten gnäller över? Hur gör hon när det regnar?  Tar hon in trallen då?
Det är bra om man tänker på granne, gör så här som jag gör, första gång jag vattnar lådan jag räknade hur mycket vatten använde när kommer första dropp nästa gången jag minska vatten mängder och det funkar jätte bra, Lycka till, H: Bassam
hjärtegull
31-05-2008, 07:22
embees: ja, det kan man ju undra... hon kanske lägger ut pressenning? Bassam: Hur mycket vatten allt behöver är ju helt beroende på hur mycket dom har torkat ut, hur varmt det har vcarit och hur stora växterna är, så jag tycker det är svårt att räkna ut exakt hur mycket vatten något behöver, speciellt i den stora krukan, där det är nästan 150 liter jord...
*Stintan*
31-05-2008, 08:32
Men jag förstår inte riktigt hur du vattnar. Jag tror att antingen övervattnar du eller häller på för fort så att jorden inte hinner ta åt sig vattnet Har du inte fat under hinkar och krukor? Det finns ju även blomlådor med fat eller till och med självvattnande. Och vad gäller den stora krukan så har du ju fått flera förslag på åtgärder. Jag tycker nog att du måste försöka fixa detta själv eftersom det faktiskt går att åtgärda med lite vilja eftersom det är en olägenhet för din granne. Det är väl just på grund av sådan olägenhet man inte får ha blomlådor hängandes på utsidan av balkonräckena t.ex.
Jag kan faktiskt förstå att din granne gnäller för det är inte kul när det dimper ner grejer från balkongen ovanpå. Blomvatten som runnit igenom krukorna är inte rent som regnvatten och kan såklart ge fläckar. Jag har själv en granne ovanpå som matar fåglar och den fågelmaten hamnar inte bara på hans balkong kan jag säga vilket fick till följd att jag i vintras hade möss på min balkong och dessutom är min markis numera fylld av fågelskit. Om det nu är för att någon ovanför skakar mattor eller vattnar blommor så är det lika trist att få ner joxet bland mina grejer.
Hoppas det löser sig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|