mello88
Som vanligt vill jag ha på tok för mycket av allt, med resultatet att jag har för mycket olika sorters småplantor till en för liten yta. slap.gif Hade tänkt ha en blandning av olika blommor i en gamma sockerlåda (ca. 30*70*40), men måste tränga ihop de om jag vill få plats med i allafall några av varje sort. Är det väldigt dumt att sätta växterna närmare varandra än vad som står på fröpåsarna? Hur skulle det påverka dem? Växterna jag har är bland annat: Hänglobelia, dockkrage, lejongap, ringblomma, prins gustavs öga, påfågelsblomster mm.

Tack på förhand!
ingrids
I en välgödd låda kan du sätta tätare än på friland, men inte så tätt att växterna inte får rum att utvecklas. Detta kräver dock att du håller efter med gödning och vattning.
mello88
Tack för snabbt svar! tummenupp.gif

Hur mycket kan man minska avståndet? De flesta ska ha 15 cm. Gödsling och vattning får jag ju helt enkelt se till att sköta, som man bäddar får man ligga...
ingrids
När det gäller exakta detaljer blir livet alltid krångligt för mig. Vad jag själv skulle testa är att sätta de obuskiga i rätt täta grupper (5-7 cm emellan) om tre och sen ha tio cm till nästa grupp eller buskigare planta och mella buskisarna 10 cm istället för 15.
Men jag kan ju också säga att erfarenheten lärt mig att det snart växer ihop och man får rensa bort det som växer in i vartannat för mycket.
mello88
Hm, jo, du har rätt. Beror ju naturligtvis på växtsätt. Jag följer dina råd (tack så mycket!) och så får jag se hur det blir. Visar det sig att det blir på tok för tätt är det ju inte värre än att jag får ta bort några växter.
MammaMattsson
Hö,Hö,

jag förstår att du har problem.
jag sitter i samma sits... har 160 luktärtsplantor av engelska sorter, då jag behövde förnya min fröbank... Blir nog en luktärtshäck, tror jag.

Och 23 dahliaknölar kvar att plantera ut. har inte grävt ännu.

Lider med dig.
idipidi
Satsa på bra jord är mitt tips, gärna U-jord. Visst kan du sätta den lite tätare om du är duktig på vattning etc. men om de sitter för tätt tenderar många växter att bli höga och rangliga eftersom att de söker solljuset. Gå på känn och pröva dig fram. smile.gif
mello88
Tack för hjälpen alla! Jag drar nog ner avståndet med ca. 5 cm, så får jag se hur det går!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon