Full version: Växtråd önskas
Cassiopeia
Nu tänkte jag plantera i mina balkonglådor men kan inte bestämma mig vad jag ska ha. Jag vet att om jag åker till plantmarknaden innan jag bestämt mig så blir det bara halvbra impulsköp...
Förut har jag bott med balkongen i skugga i flera år men nu, äntligen, har vi balkongen i söderläge! Det kommer bli mycket vattnande, men det gör mig ingenting.

Jag vill att det ska svämma över av blommor i mina balkonglådor, hänga ner och verkligen välla ut blommor. wub.gif
Jag har väldigt svårt för pelargoner. Vad ska jag ha tycker ni?
mello88
Hej! Jag har också balkong åt söder (min första balkong någonsin!) och har sått en väldig massa frön eftersom jag verkligen vill ha en balkong översvämmad av växtlighet. När jag valde frön gick jag knappast vetenskapligt till väga, valde helt enkelt bara frön som ville ha sol alt. halvskugga. Vet alltså inte hur de kommer klara sig in real life, men det ska bli spännande att se. Jag har:
Slingerkrasse
Fjärilskrasse
Luktärt
Sockerärt
Passionsfrukt
Tomat
Smultron
Jordgubbe
Buskig solros
Kryddor
Lejongap
Hänglobelia
Blomstertobak
Påfågelsblomster
Night Phlox
Ringblomma
Dockkrage
Blåsalvia
Prins Gustavs öga
Tror att det var allt... coolgleam.gif Har mycket samplanteringar i stora krukor, lådor etc, som du kanske förstår. Friskt vågat, hälften vunnet.

Jag tycker att du i allafall ska satsa på någon slags krasse. Det är väldigt vackert när de väller över balkongräcket! Smultron och jordgubbar är ju alltid trevligt och funkar bra i bakonglåda.

Lycka till!
ingrids
om du vill ha vällande så skaffa njurvinda - finns silver eller grön - den blommar inte men är jättebra på att välla. Småblommiga petunior är också pålitliga vällare och de tål sol bra, iallafall hos mig.
vårskutt!
njurvindan är perfekt! verbena, afrikans margerit, husarknapp, tagetes, minisolros och säkert en massa mer! vället kommer ju mycket av näring!!! snåla inte på bra jord o näring, lycka till!
Orkidétjuven
Ska du ha ngra klättrande så skulle jag föreslå klockranka cobea eller ngn passionsblomma. de växer bra och ger snygga blommor smile.gif

Lantana och heliotrop ger en hel del trevlig doft med.
Gör en balkong för alla Sinnen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon